kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۶۴۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴

اعتراض‌ها به سیاست‌های ریاضتی آل سعود/ کارکنان یک بیمارستان خیابان‌های شهر را بستند

به دنبال فرمان پادشاه سعودی مبنی بر اجرای طرح کاهش حقوق‌ها، اعتراض جوان‌های سعودی علیه این تصمیم بالا گرفت. کارکنان یک بیمارستان در شرق عربستان در اعتراض به چنین سیاستی راه‌های مواصلاتی شهر الخبر را بسته‌اند.

 سرویس خارجی-

اقتصاد متکی بر نفت آل‌سعود به دلیل کاهش قیمت نفت و افزایش هزینه‌های این کشور بخاطر جنگ یمن و حمایت از تروریست‌ها روز به روز به ورشکستگی کامل نزدیک‌تر می‌شود. این مسئله باعث افزایش اعتراض‌ها در این کشور شده است. در همین ارتباط، پرسنل و كادر بيمارستان تخصصي «سعد» در شهر الخبر در شرق عربستان در اعتراض به تاخير در دريافت حقوق خود تظاهرات كرده و جاده الدمام به الاحساء را بستند. پرسنل و کادر بیمارستان تخصصی «سعد» در شهر الخبر هم پنج ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.
 این تازه‌ترین نشانه بحران‌های مالی شدید شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های پیمانکاری در عربستان است. این بحران مالی تاثیر خود را به صورت پرداخت نشدن یا تاخیر در پرداخت حقوق ده‌ها هزار نفر به خاطر کاهش درآمدهای نفتی عربستان از نیمه سال 2014 میلادی نشان داده است. در همین ارتباط خبر رسید تمام کارمندان چاپخانه بزرگ «ملک فهد» در مدینه نیز اخراج شده‌اند. پیش از این نیز بسیاری از کارگران خارجی فعال در عربستان به دلیل شرایط بد اقتصادی حاکم بر این کشور از کار اخراج شده‌اند.
اعتراض به فرمان شاه سعودی
در چنین فضایی بود که  روز دوشنبه پادشاه سعودی، برای نجات کشور از ورشکستگی، دستور اجرای ریاضت‌های سنگین اقتصادی و کاهش15 تا 20 درصدی حقوق و مزایای وزیران، نمایندگان مجلس مشورتی و کارمندان دولتی را صادر کرد. براساس این طرح، مزایای اضافه‌کاری کارکنان دولت کاهش می‌یابد. این فرمان‌ اما با موج اعتراضات و نارضایتی مردم عربستان به‌ویژه جوانان روبه‌رو شده است.
آنها از اینکه، خاندان پادشاهی حاکم بر عربستان مشمول این تصمیمات ریاضتی نمی‌شوند، به خشم آمده‌اند. فعالان عربستانی در شبکه‌های اجتماعی از طریق هشتگی با عنوان «توقف امتیازها و مزایای شاهزادگان و امیران» خواستار کاهش مزایا و حقوق اعضای خاندان سلطنتی شده‌اند که حتی به نوزادان خاندان سلطنتی هنگام به دنیا آمدن، زمین و حقوق اهدا می‌شود در حالی که بخش اعظم جامعه عربستان از هرگونه مزایایی محروم هستند.
فعالان عربستانی تاکید می‌کنند حقوق فعلی کارکنان دولت حتی با اضافه‌کاری و پاداش،‌ پاسخگوی هزینه‌های سرسام‌آور زندگی در عربستان نیست و قیمت‌ها نیز همچنان سیر صعودی را دنبال می‌کند. حزب «الامه الاسلامی» عربستان هم اعلام کرده: «چگونه ممکن است که مردم، بهای شکست حکومت و فساد آن را بپردازند در حالی که در مدیریت کشور مشارکت ندارند و هیچ یک از مسئولان خود را انتخاب نکرده و قدرت بازخواست آنها را هم ندارند.»
گفتنی است یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت نفت عربستان، اقدام عمدی سعودی‌ها برای کاهش قیمت بود تا بدین ترتیب فشار اقتصادی به ایران افزایش یابد!