kayhan.ir

کد خبر: ۸۶۶۴۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳

کوتاه از سراسر جهان


یمن
العالم: مجتهد شاهزاده افشاگر عربستانی این بار گفته نیروهای یمنی 5 منطقه داخل عربستان را تحت کنترل گرفته‌اند. وی خاطرنشان کرده که این مناطق طی روزهای اخیر به کنترل انصارالله درآمده‌اند و عربستان در سکوت خبری بسیار شدید در حال مذاکره درباره این مناطق است. فرماندهان کمیته‌های انقلابی یمن نیز اعلام کردند که سه فرمانده ارتش سعودی را در نجران به هلاکت رسانده‌اند.
مراکش
القدس العربی: بر اساس اسناد فاش شده سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی (موساد) این سازمان اواسط قرن گذشته یهودیان مراکشی را برای اجرای مأموریت‌های نظامی آموزش داده است. مأموریت این گروه‌ها ایجاد رعب و وحشت در میان یهودیان مراکش و اجبار آنان برای ترک این کشور به اسرائیل بوده است.
نروژ
راشاتودی: سخنگوی مرکز ملی تئاتر نروژ به خاطر همکاری تئاتر این کشور با رژیم صهیونیستی از مردم فلسطین عذرخواهی کرد و گفته که ما از مردم فلسطین حمایت می‌کنیم و خواستار تحریم رژیم صهیونیستی و متقابلاً رفع تحریم و محاصره مردم فلسطین هستیم.
چین
دیلی پاکستان: چین هشدار داده در صورتی که هند به قرارداد «سندطاس» عمل نکند و حق آب پاکستان را ندهد این کشور نیز مسیر رودهایی که به هند منتهی می‌شود را مسدود خواهد کرد. رودهای هند از چین سرچشمه می‌گیرد. این در حالی است که هیچ قراردادی برای تعیین حق‌آب هند وجود ندارد.
لیبی
الشرق الاوسط: رئیس دولت وحدت ملی لیبی تأکید کرده که تمامی طرف‌ها از جمله خلیفه خفتر می‌توانند به دولت وی بپیوندد. وی در عین حال گفته با حضور نیروهای خارجی برای جنگ در خاک این کشور مخالف است. فائز السراج همچنین خواستار لغو ممنوعیت ورود سلاح به لیبی شده و گفته ما از آمریکا کمک نظامی و حملات محدود برای مقابله با تروریست‌ها خواسته‌ایم.
فرانسه
فیگارو: نتایج تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده در فرانسه از افزایش بی‌سابقه بی‌اعتمادی مردمی به رئیس جمهور و نخست‌وزیر این کشور در اداره امور فرانسه و مردم خبر می‌دهد. بر اساس نظرسنجی‌های موجود فرانسوا اولاند هم اکنون عنوان نامحبوب‌ترین رئیس جمهور فرانسه را یدک می‌کشد و فرانسوی‌ها او را در اداره امور کشور ناتوان می‌بینند.
روسیه
اسپوتنیک: سفیر مسکو در آنکارا گفته، فعالیت نیروهای روسی و ایرانی در خاک سوریه امری است که با رضایت دولت دمشق صورت می‌گیرد و عملیات دولت ترکیه در سوریه هم باید با رضایت سوریه صورت گیرد. وی خاطرنشان کرده این شرط در مورد عملیات ترکیه تحقق نیافته و این مسئله برای ما مایه تأسف است.
لبنان
ایسنا: شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان با اشاره به نقش ریاض و واشنگتن در ایجاد بحران تکفیری‌ها و حمایت از آنها در منطقه تأکید کرده عربستان در سوریه شکست خورد و حالا می‌خواهد در لبنان نیز دخالت کند. وی این را هم گفته که عربستان با اقداماتش سوریه، یمن و عراق و دیگر کشورها را برای اینکه تروریست‌ها باقی بمانند نابود می‌کند.