kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۱۵۹
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷

ظریف:در طول ۳ سال گذشته ده‌ها مورد نامه آرامش‌بخش صادر شده است




وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «در طول سه سال گذشته ده‌ها مورد نامه آرامش‌بخش صادر شده است». این اظهارات در حالی است که در ماه‌های گذشته، نه تنها دولتمردان بلکه مقامات و رسانه‌های خارجی نیز  به حل نشدن مشکل سوئیفت و پا برجاماندن مشکل تبادلات بانک‌های خارجی با ایران اذعان کرده‌اند.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در پایان سفر به 6  کشور آمریکای لاتین در جمع خبرنگاران اعزامی به تشریح دستاوردهای این سفر و توافقات صورت گرفته پرداخت و گفت: با توجه به روابط بسیار خوبی که ایران از ابتدای انقلاب بخصوص ١٥ سال گذشته با آمریکای لاتین داشته، ضروری بود یکی از اولین سفرهای دوره‌ای به این منطقه باشد، در همین راستا در دی ٩٤ برای این سفر برنامه‌ریزی کردیم که متاسفانه با اعدام ظالمانه شیخ نمر و اتفاقاتی که بعد از آن در منطقه رخ داد، ضرورت داشت که بنده در تهران بمانم و در آستانه انجام سفر مزبور به تعویق افتاد. یک بار دیگر برای اردیبهشت ماه سال جاری برای این سفر برنامه ریزی کردیم که متاسفانه به دلیل اتفاقاتی که در برزیل رخ داد و برزیل اولین مقصد سفر ما بود، مجددا ناگزیر شدیم سفر را مجددا برنامه‌ریزی کنیم و بحمدالله این بار یک سفر کاملا برنامه‌ریزی شده با حضور بخش خصوصی و دولتی انجام شد.
به گزارش فارس، ظریف ادامه داد: در همه توافق‌ها در کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا موضوعات مختلف سیاسی مربوط به جنبش عدم تعهد، ملل متحد، مسائل منطقه‌ای، تحولات آمریکای لاتین، طرح صلحی که این روزها در کلمبیا به نتیجه رسید، تحولاتی که کشورهای مترقی در آمریکای لاتین با آن مواجهند، مشکل قیمت نفت و فشار سیاسی که برخی رژیم‌ها برای پایین آوردن قیمت نفت و برای ضربه زدن به کشورهای مترقی در این منطقه و منطقه ما انجام دادند، بحث تروریسم و افراط‌گرایی و مسایل منطقه ما از جمله موضوعات محوری بحث‌های سیاسی ما در این سفر بود.
وی در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتش در شیلی درباره «نامه آرامش‌بخش» گفت: متاسفانه برخی دوستان در کشور از این موضوع سوء استفاده کردند. اصطلاحی است که البته دوستانی که سوء استفاده کردند، می‌دانستند. یک اصطلاحی در روابط بانکی است که به آن می‌گویند comfort letter این نامه ای است که وزارت خزانه داری آمریکا به بانکها می‌دهد که براساس این نامه نگران مراوده با کشورها نباشند. شاید در طول سه سال گذشته ده‌ها مورد آن را حتی قبل از برجام صادر کردند.
ظریف در توضیح بیشتر عنوان کرد: برخی بانکها برای اینکه با سایر کشورها تبادلات داشته باشند، مخصوصا کشوری که از تحریم خارج می‌شود، درخواست چنین نامه‌ای را دارند، آن کشورهایی که درخواست دارند، مستقیم درخواست می‌کنند و ما هم به آمریکایی‌ها فشار می‌آوریم که در قالب تعهداتشان این نامه را صادر کنند.
وی افزود: برخی دوستان ما که طبق معمول از هر دستاوردی می‌خواهند برای اهداف سیاسی سوء استفاده کنند حرفهای بی‌مورد و بی‌معنی زدند که امیدوارم کم‌کم ان‌شاءالله هدایت شوند.
 اذعان مقامات و رسانه‌های خارجی
 به حل نشدن مشکل سوئیفت
اظهارات آقای ظریف درباره صدور نامه‌های آرامش‌بخش و متهم کردن منتقدین در حالی است که در ماه‌های گذشته، نه تنها دولتمردان بلکه مقامات و رسانه‌های خارجی نیز  به حل نشدن مشکل سوئیفت و پا برجاماندن مشکل تبادلات بانک‌های خارجی با ایران اذعان کردند.
در همین رابطه  کیم سئونگ- هو سفیر کره جنوبی، تیرماه سال جاری در نخستین کنفرانس بورس فاینکس 2016 گفت: «این تاسف‌آور است که سفارت کره جنوبی با وجود سپری شدن 6 ماه از اجرایی شدن توافق برجام هنوز پول سفارت خود را از طریق قاچاق به ایران می‌آورد».
 روزنامه «گلف تودی» نیز اردیبهشت ماه در گزارشی نوشت: «ایران روی کاغذ به سیستم سوئیفت- سیستم تراکنش‌های مالی جهانی- وصل شده اما در عمل این مهم اتفاق نیفتاده است. تا قبل از برجام نهادها و بانک‌های ایرانی با ابداعات خود تحریم‌های سوئیفت را از طریق واسطه دور می‌زدند، اما بعد از اجرای توافق هسته‌ای این کار دشوارتر شده است. اگرچه تجارت با کشورهایی نظیر هند، چین و کره جنوبی همانند قبل در حال انجام است اما شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی نگران سوئیفت هستند. تجار اروپایی به ایران سفر کرده و درباره قراردادها گفت‌وگوهایی انجام داده‌اند اما این توافق‌ها هنوز نهایی نشده است».
این در حالی است که رئیس بانک مرکزی دولت یازدهم دستاورد برجام را تقریبا هیچ دانست و طیب‌نیا، وزیر اقتصاد عنوان کرد که بانک‌های بزرگ با ایران کار جدی نمی‌کنند و عراقچی نیز تصریح کرد که تحریم‌ها روی کاغذ لغو شده است.