kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۱۵۵
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶
حسین امیرعبداللهیان:

عزت ایران در مجامع بین‌المللی به دلیل داشته‌های انقلابی‌اش است

امیر عبداللهیان با بیان اینکه رهبر انقلاب در مقاطع متعددی کشور را از درگیری و جنگ نجات داد، عزتمند بودن ایران را به دلیل داشته‌های انقلابی اش دانست و گفت: ایران به دنبال تأمین امنیت خود بوده که اجازه نداد بغداد ساقط شود، در حالی که آمریکا به منطقه آمده، هزینه می‌کند و مدعی دخالت ما می‌شود.


حسین امیر عبداللهیان در گفت‌وگویی با بیان اینکه در عرصه دیپلماسی کار ما بدون خبر هیچ معنایی ندارد، تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت که 95 درصد از کار ما در عرصه دیپلماسی رسانه‌ای است که می‌تواند پیش برود و موفقیت آمیز باشد.
معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه عزت ایجاد شده برای جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی به خاطر شهدا و داشته‌هایش است، با ذکر خاطره‌ای گفت: برای من بسیار غرورانگیز بود که در جلسه‌ای با حضور 25 وزیر خارجه از جمله وزرای خارجه آمریکا، روسیه و کشورهای مدعی دیگر، به سخنرانی برخی از آنان توجهی نمی‌شد اما به خاطر عزتی که ایران در جهان دارد، وقتی من با وجود آنکه معاون وزیر خارجه بودم به صحبت می‌پرداختم، همه به دقت این سخنان را گوش می‌کردند.
وی با بیان اینکه این مسئله نشان می‌دهد مهم نیست ما چه کسی هستیم، بلکه مهم این است که نماینده چه کشوری هستیم و چه عقبه‌ای پشت سرمان قرار دارد، ادامه داد: روزی محمد حسنین هیکل، خبرنگار و روزنامه‌نگار برجسته مصری به من ‌گفت که شما باید قدر رهبر معظم انقلاب را بدانید چراکه ما چنین رهبری را در هیچ جای دنیا و در جهان معاصر نداریم.
امیر عبداللهیان با ذکر فرموده رهبر انقلاب که «من دیپلمات نیستم، من انقلابی هستم»، اظهار داشت: اتفاقاً مقام معظم رهبری، در کنار سایر ویژگی‌های برجسته خود، برجسته‌ترین دیپلمات هستند و همه مراحل دیپلماتیک را تجربه کرده‌اند. ایشان انقلابی‌ترین رهبری را در عرصه‌های کلان جهانی دارند. حتی این باور، از بیرون مرزهای ایران مورد توجه همگان قرار دارد. اینکه ایشان سکان‌دار انقلاب اسلامی با همه فراز و نشیب‌های آن در چند دهه گذشته باشند، بدون اینکه در سخت‌ترین شرایط از اصول خود عقب‌نشینی کنند، نشانه این مسئله است.
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل با بیان اینکه رهبر انقلاب با درایت خود در مقاطع متعددی کشور را از درگیری و جنگ نجات داد، گفت: صدام هنگام اشغال کویت، 19 هزار اسیر ما را آزاد کرد و به دلایلی می‌خواست ایران را در برابر آمریکا با خود همراه کند، به طوریکه در مجلس وقت ما نتیجه گیری‌های اشتباهی در این مورد گرفته می‌شد. اما در آن مقطع خطیر، مقام معظم رهبری با حفظ مواضع اصولی و محکوم‌کردن جنایت صدام در کویت، اجازه ندادند که ما در کنار صدام حسین قرار بگیریم که واقعاً یک تصمیم استراتژیک و بسیار مهمی در آن مقطع بود. هنوز هم مقامات کویتی از آن مواضع به نیکی یاد می‌کنند. این مواضع حکیمانه در بحران‌ها و تحولات در حوزه بیداری اسلامی در 6 سال گذشته نیز ادامه پیدا کرد.
وی گفت: در یکی از دیدارهایم با عادل جبیر وزیر خارجه عربستان که مدعی دخالت ایران در تحولات منطقه شده بود، گفتم انقلاب اسلامی ایران در منطقه نفوذ عمیقی دارد که به دلایل مختلف فرهنگی و انقلابی و با خون شهدای دفاع مقدس، مدافعین حرم و همچنین حمایت ما از ملت‌ها ایجاد شده اما دخالت نیست.
امیرعبداللهیان ادامه داد: در حالی که آمریکایی‌ها از آن طرف می‌آمدند و با هواپیماهای خود عملیات انجام می‌دادند و به صورت مداوم بیانیه صادر می‌کردند که جمهوری اسلامی ایران در امور عراق دخالت می‌کند، ایران را که به‌دنبال تأمین امنیت مرزهای خود بود به دخالت در مسائل عراق متهم می‌کردند.
وی در گفت‌وگو با فارس، ضمن بیان اینکه آن زمان که هیلاری کلینتون و سعودالفیصل می‌گفتند معارضه سوریه باید مسلح شود و پول هزینه کردند، ایران اجازه نداد بغداد ساقط شود، گفت: اما ایران با ساختارهای نظامی و امنیتی خود، بدون اینکه تعرضی به حکومت‌ها کند، ظرفیت خود را در اختیار مردم منطقه قرار داد.