kayhan.ir

کد خبر: ۸۴۱۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶

سد کوچری گلپایگان افتتاح شد

با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو سد کوچری گلپایگان به بهره‌برداری رسید.


به گزارش خبرگزاری‌ها،  درمراسم بهره‌برداری از سد کوچری رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:  10شهر مرکزی کشور از آب این سد استفاده خواهند کرد.  علی لاریجانی افزود: احداث این سد باعث می‌شود تا در زمان کم آبی، به شهرهای اطراف این سد آبرسانی کنیم و وضع ثابتی برای آب آشامیدنی این شهرها در دهه‌های آینده به وجود آید.
رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب از سال‌های گذشته برای احداث این سد دستور به سرمایه گذاری دادند و اگر اوامر رهبر معظم انقلاب نبود، این سد مشکل حل نمی‌شد.
لاریجانی  درباره کمبود قانون در حوزه آب تصریح کرد: در این حوزه مشکل قانونی نداریم.قوانینی که قبلا برای تقسیم بندی آب در بخش‌های مختلف تدوین و تصویب شده کفایت می‌کند.
وزیر نیرو در حاشیه مراسم افتتاح سد مخزنی کوچری گلپایگان اظهار کرد: با افتتاح این سد، صد و شصتمین سد بزرگ کشور را شاهد هستیم که آخرین حلقه از زنجیره انتقال آب چاه‌های دز به قمرود است.
چیت‌چیان به محرومیت برخی از روستا‌ها اشاره کرد و تأکید داشت: برخی روستاها در پنج کیلومتری شهرها قرار دارند اما از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند نیستند.
کوچری تنها سد کشور است که سه استان (اصفهان، مرکزی و قم) از آن بهره‌برداری می‌کنند این سد 8 کیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان ساخته شده و از دو سال پیش آبگیری شده بود.
حجم ذخیره آب سد کوچری 207 میلیون متر مکعب است که در سال گذشته به میزان 23 میلیون مترمکعب آبگیری شد و در سال جاری نیز آبگیری 60 میلیون مترمکعب برای آن برنامه‌ریزی شده است.
هدف از اجرای این طرح ملی، انتقال 182 میلیون متر مکعب آب در سال از سرشاخه‌های دز واقع در شهرستان الیگودرز به منظور تامین آب شرب دراز مدت شهرهای قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور و سلفچگان است.
طرح ملی سد کوچری از سال 1381 آغاز شد و دیروز پس از 14 سال بطور رسمی به بهره‌برداری رسید. تاکنون 7 هزار و 700 میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده است.