kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۹۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹
معاون وزیر نیرو:

سطح منابع آبی کشور 150 متر پایین رفته است

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: آب 670 هزار خانوار ساکن در مناطق روستایی کشور به صورت سیار و با تانکر تامین می‌شود.


رحیم میدانی در جلسه شورای اداری شهرستان بوکان به مناسبت هفته دولت افزود: هم‌اکنون آب مصرفی 6 هزار روستا در کشور با جمعیتی بالغ بر دو میلیون و 160 هزار نفر با تانکر تامین می‌شود.
وی اظهار کرد: در سال جاری مشکل آب آشامیدنی دو میلیون نفر جمعیت ساکن در روستاهای کشور حل شده و 500 میلیون دلار از صندوق ملی توسعه به بخش‌های زیربنایی آب و فاضلاب اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: برای اجرای طرح‌های نیمه تمام آب و فاضلاب در سطح کشور یک هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
میدانی اضافه کرد: یکی از جدی‌ترین چالش‌های آب در کشور از بین رفتن منابع آب زیرزمینی است و این منابع زیرزمینی سرمایه ملی ماست که در آستانه از بین رفتن قرار دارد و تنها راه نجات هم کاهش مصرف و درست مصرف کردن آن است.
وی با بیان اینکه 75 درصد نزولات آسمانی کشور تنها در 25 درصد کشور صورت می‌گیرد، اظهار کرد: بخشی از نابودی سفره‌های آبی بر اثر تغییر اقلیم و خشکسالی بوده، اما دلیل عمده آن برداشت بیش از حد از این منابع است.
وی اضافه کرد: وزارت نیرو طرحی را در شورای عالی آب کشور با عنوان احیا و تعادل‌بخشی به منابع آب زیرزمینی مطرح کرده که یکی از مصوبه‌های آن کاهش 25 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است و پروانه‌های بهره‌برداری از منابع آب نیز بر این اساس باید اصلاح شود.
معاون وزیر نیرو گفت: بر اثر برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی، منابع آبی کشور 150 متر پایین رفته و در برخی نقاط کشور، زمین 35 سانتیمتر نشست داشته که این امر نشان از یک فاجعه زیست محیطی دارد.