kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۹۶۷
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
نماینده مجلس:

نشست زمین در دشت سرایان به مرز هشدار رسید

نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی گفت: نشست زمین در دشت سرایان به مرحله هشدار رسیده و آثار نشست زمین در این دشت اثر ناگوار زیست محیطی درپی خواهد داشت.


محمدرضا امیرحسنخانی افزود: علت اصلی نشست در دشت سرایان افت سطح منابع آب‌های زیزمینی منطقه است که درا ثر خشکسالی و اضافه برداشت آب، شاهد ایجاد شکاف زمین در چندین کیلومتر هستیم.
وی عنوان کرد: بحران و اثر زیست‌ محیطی دشت سرایان از دریاچه ارومیه کمتر نیست و در صورت توجه نکردن مسئولان مربوط، بحران کم‌آبی و نشست زمین مشکلات زیادی را در منطقه ایجاد خواهد کرد.
امیرحسنخانی با بیان اینکه این نشست در منطقه غیرمسکونی رخ داده است، افزود: هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده در این دشت یا دیگر دشت‌های خراسان جنوبی نشست زمین را در مناطق مسکونی شاهد نباشیم.
وی از مسئولان کشور خصوصاً سازمان حفاظت محیط‌زیست خواست که راهکاری برای حل این مشکل ارائه دهند.
وی مدیریت مصرف آب را در استان ضروری دانست و اضافه کرد: باید توجه ویژه‌ای به روش‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: باید برای این منظور اعتباری بیشتری از سوی دولت اختصاص یابد.
وی با اشاره به اینکه در سرایان با بحران کم‌آبی نیز مواجه هستیم، اظهار کرد: در سال زراعی جاری تنها 20 میلیمتر بارندگی در این شهرستان گزارش شده است.
وی با تأکید بر اینکه تداوم 17 سال خشکسالی در خراسان جنوبی به چالشی تبدیل شده است، خواهان تمدید وام‌های کشاورزان استان شد.
سالانه از حدود 11 هزار منابع آبی استان یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود که در حال حاضر 164 میلیون مترمکعب آن اضافه برداشت است.
سیدمحمد فرخی رئیس اداره راه و شهرسازی سرایان پیش از این گفته بود: نشست زمین در مجاورت محور سرایان- فردوس، تردد در این محور را تهدید می‌کند که بهترین راهکار برای جلوگیری از خطر احتمالی در این محور، احداث محور جایگزین به طول 10 کیلومتر است که برای انجام این کار به 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.