kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۷۳۱
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵
مراجع تقلید در دیدار وزیر ارتباطات:

به جای رها کردن فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات ایجاد کنید

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در شهر مقدس قم با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.



آیت‌الله مکارم شیرازی: شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود
به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید در این دیدار ابراز داشت: مردم در عرصه بهداشت و درمان لمس می‌کنند که تحولی ایجاد شده، حال ما منتظریم که در سایر مسائل هم مردم لمس کنند، اگر همت جدی در کار وجود داشته باشد، مسئله مهم اقتصادی که عبارت است از راه افتادن مراکز تولیدی و گشایش، قابل لمس می‌شود.
وی با بیان اینکه ساماندهی مسئله یارانه‌ها شجاعت می‌خواهد، گفت: پرداخت یارانه به شیوه کنونی بلایی است که بعضی‌ها بر سر مردم آوردند، به چه دلیل 80 میلیون نفر باید از یارانه استفاده کنند؟
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: موضوع یارانه‌ها نیازمند شجاعت است از این رو ملاحظات باید کنار گذاشته شود و در این مسائل بن‌بستی وجود ندارد، مسئله دیگری که باید مورد توجه باشد این است که جلوی هزینه‌های اضافی گرفته شود، اقتصاد مقاومتی که فرمودند باید در عمل پیاده شود.
استاد درس خارج حوزه با تأکید بر ضرورت جلوگیری از قاچاق، خاطرنشان کرد: چرا روزانه هزاران کانتینر بدون نظارت وارد کشور می‌شوند، این موضوع ضربه عظیمی به اقتصاد مملکت می‌زند؛ همه می‌گوییم و همه تماشا می‌کنیم.
این مرجع تقلید اظهار داشت: آیا قوای سه‌گانه نمی‌توانند جلوی قاچاق را بگیرند، چه قدرتی است که مقابل قوای سه‌گانه وجود دارد که قوا می‌گویند قاچاق نباشند اما آنها می‌گویند باشد؟ تا از قاچاق جلوگیری نشود، وضعیت اقتصادی کشور بهبود پیدا نمی‌کند؛ با وجود اینکه اجناس قاچاق را آتش زدند، باز هم می‌بینیم که صدها مورد وارد می‌شود.
وی گفت: اگر این موارد حل شود امید است که مراکز تولیدی راه بیفتند و کار برای جوانان پیدا شود، بیکاری عامل بسیاری از بدبختی‌ها است؛ بیکاری، سرقت، جاسوسی و مشکلات دیگری را درپی دارد، البته کارهایی صورت گرفته اما باید کارهای بیشتری شود تا مردم لمس کنند.
آیت الله مکارم شیرازی بیان داشت: یک گروه زبده مجهز درباره آسیب شناسی شبکه‌های اجتماعی باید تعیین شود و کار کنند. یکی از مهم‌ترین موضوعات مسئله دسترسی به اطلاعات است؛ برخی از شبکه‌های اجتماعی به اطلاعات شخصی افراد دسترسی دارند و اطلاعات فرد در اختیار آنان است با این وضعیت آنها حتی می‌توانند در انتخابات ما دخالت کنند.
استاد درس خارج حوزه افزود: نظام، دین و برنامه‌های ما می‌تواند به وسیله آنها دچار مشکل شود، آنها می‌توانند جعل پیام کرده و منتشر کنند؛ در این مسیر، پدیدآورندگان این شبکه‌ها، تمام فیلم‌های فاجعه منا را حذف کردند و این نشانه خطرناکی است؛ این‌ها به حریم خصوصی افراد وارد می‌شوند و سعی در تغییر افکار مردم و جامعه دارند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه بسیاری از مردم 5 تا 9 ساعت با شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی سر و کار دارند، خاطرنشان کرد: امسال بیش از 80 درصد دانش‌آموزان با معدل 12 و زیر آن قبول شدند که حتی داد وزیر آموزش‌و‌پرورش را هم درآورد، علت هم این بود که دانش‌آموزان وقت عمده خود را صرف برنامه‌های بدآموز یا بیهوده فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.
وی با اشاره به گزارشی که درباره آسیب‌ها و مفاسد شبکه‌های اجتماعی در اختیار وی قرار گرفته، تصریح کرد: بنده وقتی این گزارش‌ها درباره مفاسد شبکه‌های اجتماعی را مشاهده کردم، متاثر شدم که خارجی‌ها چه بر سر جوانان ما می‌آورند؛ برخی شبکه‌های اجتماعی ارتباط نامشروع با محارم را ترویج می‌دهند.
این مرجع تقلید افزود: دولت از پهنای باندی که در اختیار تلگرام قرار می‌دهد درآمدزایی می‌کند اما این درآمد ارزش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی را ندارد
وی افزود: من یک تیم زبده را مأمور بررسی آسیب‌های آنها کردم و نتیجه آن را در اختیار شما می‌گذارم، شما اگر بتوانید شبکه ملی را مجهز و آماده کنید و پهنای باند را در اختیار آنها بگذارید، مشکل حل می‌شود، فیلتر کردن به تنهایی حل مشکل نمی‌کند.
آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز داشت: باید روی این مسئله فکر کرد که نباید برده شبکه‌های اجتماعی باشیم و همه اسرار و زندگی ما در اختیار آنها باشد.
استاد درس خارج حوزه عنوان کرد: انقلاب اسلامی که سبب عظمت ایران شده، در دنیا مطرح است و در منطقه حرف اول می‌زند به همین اعتقادات مذهبی است، امام بدون اعتقادات مذهبی نمی‌توانست انقلاب کند؛ در سوریه و عراق نیز دعوا بر سر همین اعتقادات مذهبی است، امروز نیز حفظ کشور با حفظ اعتقادات و دارا بودن اعتقادات مذهبی است.
آیت‌الله سبحانی: عدم ازدواج ۱۱میلیون جوان نگران‌کننده است
به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید نیز در دیدار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ذکر این مطلب که فضای مجازی مخاطرات بسیاری برای جوانان ما ایجاد کرده است، گفت: وقتی می‌خواهیم میزان این تاثیرات را بسنجیم می‌بینیم که حتی در شهر قم مدل موهای جوانان مثل جوانان کشورهای دیگر شده است.
وی بر لزوم تلاش دولت مردان در جهت مقابله با آسیب‌های فضای مجازی تاکید کرد و افزود: البته ما بر این باور نیستیم که باید جلوی ارتباط را گرفت؛ نمی‌توانیم دور کشور را دیوار بکشیم و بگوییم که نیازی به ارتباطات نداریم، ولی باید ملاحظات آن را رعایت کنیم.
آیت الله سبحانی با ذکر این مطلب که امروزه افکار، ظرف چند دقیقه در سراسر جهان منتشر می‌شود، اظهار کرد: تلاش‌های مثبتی در جهت فضای مجازی انجام شده است که یکی از آنها مسئله موبایل است که تلاش دولت در این زمینه مثبت بوده است.
استاد درس خارج حوزه با اصل دانستن مسئله اقتصاد، خاطرنشان کرد: از تلاش دولت نیز خرسندیم و امیدواریم این مشکلات حل شود، ولی معتقد هستیم که حل این مشکلات یک روزه نخواهد بود؛ یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور مسئله کار جوانان است، ولی در این زمینه نیز باید ملاحظاتی را رعایت کرد که یکی از این ملاحظات مسئله اشتغال زن و مردان است؛ نباید تصور کرد که باید همه پسران و همه دختران در جامعه استخدام شوند.
این مرجع تقلید بیان کرد: نمی‌شود برای کلیه پسران و دختران شغل ایجاد کرد؛ زیرا با این کار، خانه‌سازی و کارخانه تعطیل می‌شود؛ باید به مقدار لازم از جنس مونث در مناسبات مفید استفاده کرد و مابقی کارها را به پسرها دا داد؛ برخی از مراکز و موسسات جمعیت بانوان بیشتر از آقایان است؛ باید در هیئت دولت فکری برای این مسئله کرد زیرا کارهای ویژه زنان که ضروری است باید در کشور توسط زنان اداره شود ولی مابقی کارها را باید پسران انجام دهند؛ زیرا آنها هستند که باید زندگی تشکیل دهند و زندگی را اداره کنند.
وی ابراز داشت: مسئله ازدواج ضرورت دیگر کشور است؛ در حالی که11 میلیون جوان هنوز ازدواج نکرده‌اند و این آمار نیز نگران‌کننده است، باید تلاش کنیم که این مسایل را به خوبی حل کنیم و چاره درستی برای این مسئله اندیشیده شود؛ مسئله مجرد زیستی باید از بین برود.
آیت‌الله سبحانی گفت: مجرد ماندن جوانان در حالی است که جامعه ما به سمت پیری می‌رود؛ اگر نسل ما به سمت پیری برود امنیت ما نیز به خطر خواهد افتاد؛ حتی در کشور چین نیز خطر پیری جمعیت حس شد و میزان موالید در هر خانوار را بیشتر کرده‌اند.
استاد درس خارج حوزه تصریح کرد: یکی دیگر از مسایلی که دولت باید انجام دهد، حل مشکل بدحجابی است؛ قرار نیست بر سر همه چادر کرد، ولی این مشکل بدحجابی نیز باید حل شود.