kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۶۹۸
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹
ظریف در ادامه سفر دوره‌ای به آمریکای لاتین:

رابطه عمیق با نیکاراگوئه را با تحکیم مناسبات اقتصادی گسترش خواهیم داد


 وزیر امور خارجه کشورمان که در ادامه سفر دوره‌ای به آمریکای لاتین به نیکاراگوئه رفته بود در همایش تجاری ایران و نیکاراگوئه اظهار داشت: رابطه عمیق با نیکاراگوئه را با تحکیم مناسبات اقتصادی گسترش خواهیم داد.
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که در دومین مقصد سفرش به ٦ کشور آمریکای لاتین به ماناگوآ پایتخت نیکاراگوئه سفر کرده بود، روز سه‌شنبه با ساموئل سانتس لوپز همتای خود دیدار و راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه را بررسی کرد. در این دیدار سانتوس لوپز وزیر امور خارجه نیکاراگوئه پیام محبت رئیس‌جمهور این کشور را به ملت ایران ابلاغ کرد.
ایجاد و گسترش
همکاری‌های اقتصادی
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پس از دیدار با همتای نیکاراگوئه‌ای خود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما برای روابط با آمریکا و نیکاراگوئه اهمیت بسیار زیادی قائلیم، اظهار داشت: امروز با یک هیئت اقتصادی امکان برقراری و گسترش روابط را در حوزه‌های گسترده اقتصادی بررسی کردیم. ظریف ادامه داد: توجه شخص اورتگا به این موضوع (اقتصادی) و حضور مسئولان این کشور نشانگر اهمیتی است که نیکاراگوئه برای این مسئله قائل است.
وزیر خارجه عنوان کرد: اطمینان دارم نتیجه سفر امروز علاوه بر تقویت مناسبات سیاسی به ایجاد و گسترش همکاری‌های اقتصادی خواهد انجامید.
وی خاطرنشان کرد: همکاری دو کشور می‌تواند از مشارکت ایران در ساخت کانال بین اقیانوسی، همکاری در بخش کشاورزی و تولید انرژی، پتروشیمی، صنایع غذایی و دارویی و زمینه‌های علمی و فناوری صورت گیرد و ما برای همه این حوزه‌ها از بخش خصوصی و دولتی نمایندگانی را در هیئت داریم و از بخش بانکی و اعتباری و حمل و نقل مسئولانی در هیئت ما هستند.
ساموئل سانتس لوپز وزیر خارجه نیکاراگوئه هم پس از دیدار با ظریف در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  شرایط تحریم‌ها که ایران متحمل آن بود باعث شد این سفر که مدتها در انتظار آن بودیم با مقداری تاخیر صورت گیرد.
با عزم راسخ به نیکاراگوئه آمدیم
وزیر خارجه همچنین طی سخنانی در همایش تجاری ایران و نیکاراگوئه با بیان اینکه دو کشور در طول ٣٧ سالی که از انقلابشان می‌گذرد در کنار هم در صحنه‌های بین‌المللی بوده و خواهند بود، افزود: امروز ما با عزم راسخ به این کشور آمدیم که این رابطه عمیق انقلابی را با یک رابطه گسترده اقتصادی مستحکم‌تر کنیم.
ظریف با اشاره به هیئت همراه اقتصادی آن را نشانگر اهمیتی دانست که ایران و بنگاه‌های اقتصادی کشورمان برای کار با نیکاراگوئه قائلند.
دیدار با دانیل اورتگا
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهایش در نیکاراگوئه با دانیل اورتگا رئیس‌جمهور این کشور در فضایی صمیمی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار که بیش از یک ساعت به طول انجامید، در خصوص روابط دو جانبه و مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی به تفصیل بحث و تبادل نظر شد.
ورود ظریف به اکوادور
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در سومین مقصد سفرش به 6 کشور آمریکای لاتین وارد کیتو پایتخت اکوادور شد.
همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفرش به آمریکای لاتین در ساعات پایانی سه‌شنبه وارد کیتو پایتخت اکوادور شد و صبح دیروز با «گیومه لانگ» همتای خود دیدار کرد.
وزرای خارجه ایران و اکوادور در این ملاقات در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه به‌ویژه تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری در زمینه‌های حمل و نقل دریایی، مسائل بانکی، کشاورزی و همچنین همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند.
بنابراین گزارش، ظریف به همراه همتای خود در مراسم افتتاحیه سمینار اقتصادی ایران و اکوادور حضور یافت و سخنرانی کرد. وزیرخارجه کشورمان در ادامه حضورش در کیتو با رئیس‌جمهور اکوادور دیدار داشت.
آخرین برنامه حضور ظریف در کیتو دیدار با خانم گابرییلا ریبادنیرا رئیس مجلس اکوادور است. وی در پایان این سفر کیتو را به مقصد سانتیاگو پایتخت شیلی ترک و از آنجا هم به بولیوی و ونزوئلا سفر خواهد کرد.
ظریف پیش از این در کوبا و نیکاراگوئه با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد. یک هیئت اقتصادی ٦٠ نفره از مسئولان و مدیران عالی بخش خصوصی و بیش از ٢٠ نفر از مدیران بخش‌های اقتصادی دولتی ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند و در کوبا و نیکاراگوئه همایش‌های تجاری با حضور بخش‌های خصوصی دو کشور برگزار شد.