kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۹۹۸
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
قائم‌مقام انجمن اهداء عضو:

آمار رضایت به اهداء عضو در ایران به 70 درصد رسید

قائم‌مقام انجمن اهداء عضو ایرانیان گفت: آمار رضایت به اهداء عضو در ایران به 70 درصد افزایش یافته است.



همدان- خبرنگار کیهان:

امید قبادی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان همدان، افزود: درحالی که 10 سال پیش سالانه فقط 120 اهداء عضو در کشور انجام می‌شد، و آمار رضایت نیز 5 درصد بود، هم‌اکنون این آمار به 70 درصد رضایت خانواده‌ها رسیده است.
وی ادامه داد: شاخص جهانی P.M.P یا تعداد اهداء در یک میلیون نفر، در سال 84 برای کشور ما 1/7 درصد بود و مقام چهل و دوم جهان را داشتیم که پس از 10 سال بهبود یافته اما همچنان با وضعیت قابل قبول و ایده‌آل که به ترتیب 30/8 درصد و 48 درصد است، فاصله داریم.
وی یادآور شد: ایران از لحاظ علمی در پیوند اعضا، تنها کشور منطقه است که پیوند تمام ارگان‌های بدن در آن انجام می‌شود و به ویژه با انجام بیش از دو هزار مورد پیوند کلیه در سال، در رده‌های اول دنیا قرار دارد.
قبادی اظهار داشت: با وجود پیشرفت‌های بالای علمی، اما از نظر میزان اهداء عضو و رضایت خانواده‌ها برای استفاده از افراد مرگ مغزی نیاز به فرهنگ‌سازی و تلاش زیاد داریم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد 5 تا 8 هزار نفر در سال به مرگ مغزی دچار می‌شوند که 50 درصد آنها قابلیت اهدای عضو دارند اما متأسفانه سال گذشته فقط حدود 800 نفر معادل یک سوم این افراد به اهدا رسیدند.
وی خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر حدود 25 هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو ثبت نام کرده‌اند و از این تعداد روزانه 7 تا 10 نفر به علت نرسیدن ارگان مناسب، جان می‌بازند.قبادی ادامه داد: مهم‌ترین علت نرسیدن ارگان‌های افراد مرگ مغزی به اهدا، عدم رضایت خانواده‌هاست و عدم شناسایی دقیق این افراد، فقدان مراقبت اصولی، نبودن سیستم پیشرفته برای انتقال هوایی و زمینی نیز دلایل دیگر هستند که توجه به ساختارسازی و تلاش بسیار برای فرهنگ‌سازی لازم است تا از دفن شدن ازگان‌های حیاتی قابل اهدا جلوگیری کنیم.وی اعلام کرد: طرحی به نام «ایرنپت» را درحال آماده‌سازی داریم که با اجرای آن یک شبکه ارتباط بین مراحل مختلف اهدا و پیوند ایجاد می‌شود و پیوند تمام ارگان‌ها را تحت پوشش می‌گیرد.
قائم‌مقام انجمن اهداء عضو ایران، افزود: سال گذشته در استان همدان، 90 بیمار نیازمند به پیوند عضو فوت شدند و از سوی دیگر 108 ارگان متعلق به بیماران مرگ مغزی خاکسپاری شد که یکی از بزرگترین دلایل آن عدم برقراری خطوط هوایی در فرودگاه همدان است و این معضل باید با همکاری همه مسئولان و سازمان‌ها و نهادها بررسی و برطرف شود.