kayhan.ir

کد خبر: ۷۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۳

ادامه سقوط شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دومین روز هفته بازهم نزولی شد.
شاخص کل بورس دیروز با افت 715 واحدی به کانال 77 هزار و 515 واحد تنزل پیدا کرد که بیشترین تاثیر منفی را معدنی و صنعتی گل‌گهر، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک تجارت، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک پاسارگاد، پالایش نفت بندرعباس، بانک صادرات، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین، مخابرات، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، سایپا و پتروشیمی پردیس داشتند، اما در مقابل نفت بهران، نفت پارس، سیمان تهران، داروسازی اسوه و پست بانک ایران بیشترین تاثیر افزایشی را در شاخص داشتند.
بیشترین افزایش قیمت نیز به نمادهایی همچون نفت بهران، داروسازی اسوه، پمپ‌سازی ایران، ایران مرینوس، پشم شیشه، عمران و توسعه فارس، ایرکاپارت صنعت اختصاص یافت اما فرآورده‌های نسوزآذر و شیشه و گاز پس از بازگشایی بیشترین کاهش قیمت و به دنبال آن کارخانجات تولیدی شهید قندی، قند لرستان، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، فرآورده‌های نسوزپارس و سرمایه‌گذاری توکا فولاد کاهش قیمت داشتند.
در فرابورس هم شاخص، افت 9 واحدی را تجربه کرد که بیشترین تاثیر منفی را پتروشیمی جم، ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان، پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت تهران، بانک دی، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، بانک گردشگری، نفت ایرانول، بانک سرمایه، نفت پاسارگاد، پتروشیمی خراسان و تامین مواد اولیه فولاد صبانور داشتند.
در این بازار توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، توکاریل، افرانت، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، داروسازی تولید دارو، شهرداری و خانه‌سازی باغمیشه، سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، قند شیروان قوچان و بجنورد و صنعت روی زرگان بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
برترین تقاضا نیز در این بازار به تولید برق عسلویه مپنا، مؤسسه اعتباری نور، ای‌تی‌اف سرمایه‌گذاری آساس، پالایش نفت لاوان، ای‌تی‌اف سرمایه‌گذاری کاریس و پالایش نفت تهران برترین تقاضا را داشتند.
علت افت بورس
به گزارش فارس، بخش زیادی از افت دیروز شاخص کل بورس ناشی از مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس مبنی بر افزایش سقف محدودیت سفارش فروش بود به طوری که سرمایه‌گذاران به جای فروش دو درصد حجم مپنا یا 50 هزار سهم اکنون تا 100 هزار سقف امکان فروش دارند.
هیئت مدیره سازمان همچنین تصویب کرد در صورت تعهد سهامدار عمده مبنی بر حفظ نقدشوندگی سهام تحت مدیریت خود در چارچوب مقررات مربوطه، سقف فروش در مورد سهام مذکور حذف خواهد شد.
کارنامه بهمن ماه بازار سرمایه
کارنامه عملکرد تالار شیشه‌ای در یازدهمین ماه سال نشان می‌دهد که طی 21 روز معاملاتی، متغیرهای مهم بورس همچون ارزش و حجم معاملات و نیز ارزش بازار سرمایه با کاهش مواجه شدند به طوری که در این ماه معاملات با رکود قابل توجهی مواجه شد و ارزش کل معاملات بورس در مقایسه با دی ماه 36 درصد کاهش پیدا  کرد و از 84 هزار و 922 میلیارد ریال به 4 هزار و 697 میلیارد ریال رسید.
همچنین حجم سهام معامله شده با کاهش 45 درصدی مواجه شد و از 21 هزار و 437 میلیون سهم به 11 هزار و 826 میلیون سهم رسید. همچنین دفعات معامله سهام برابر با 42 درصد در مقایسه با دی ماه کاهش یافت و از 2209 دفعه به هزار و 286 هزار دفعه رسید.
شاخص کل بورس نیز در پایان بهمن در مقایسه با دی ماه 2655 واحد برابر با سه درصد کاهش پیدا کرد و از 83 هزار و 642 واحد به 80 هزار و 987 واحد رسید. ارزش بازار سرمایه نیز در پایان بهمن 92 در مقایسه با دی ماه 92 معادل یک درصد افت کرد و از 411 هزار میلیارد تومان به 40 هزار میلیارد تومان رسید.
همچنین براساس معاملات خرد و بلوک، در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی حدود 30 هزار و 542 میلیارد ریال معادل 54 درصد از کل خریدها بود در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها 27 هزار و 682 میلیارد ریال و حدود 49 درصد از کل فروش‌ها بود به این ترتیب در بهمن سرمایه‌گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان 2 هزار و 861 میلیارد ریال شد. اما در مقابل به دلیل جو به شدت منفی بورس، میزان سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی نیز منفی بود به طوری که در این ماه اشخاص حقیقی 25 هزار و 203 میلیارد ریال معادل 45 درصد خرید کردند و در مقابل 28 هزار و 64 میلیارد ریال معادل 50 درصد فروختند. به این ترتیب در بهمن ماه اشخاص حقیقی 2 هزار و 861 میلیارد ریال پول از بازار سرمایه خارج کردند.