kayhan.ir

کد خبر: ۷۶۲۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹

گسترش نگرانی حامیان دولت از تشدید رکود در پسابرجام(خبر ویژه)

عملکرد ناموفق دولت در زمینه اقتصادی، محافل اقتصادی و رسانه‌ای حامی دولت را نگران کرده است.



خبرگزاری اصلاح‌طلب ایسنا با اشاره به پُز کاهش تورم از سوی مسئولان دولتی، از قول حجت‌الله میرزایی اقتصاددان نوشت: کاهش قیمت کالاها و خدمات مصرفی در اردیبهشت نسبت به فروردین نشانه دوران رکود اقتصادی است. تورم منفی در کنار شاخص‌هایی مانند تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و... نشانه‌های خوبی نبوده و بیانگر آن هستند که تولید در وضعیت رونق اقتصادی قرار ندارد.
این مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، همچنین بیان کرد: با توجه به این شرایط، گرچه تاکنون سیاست‌های مقابله با تورم دولت موفق بوده است، ولی لزوما ادامه این سیاست‌ها به نفع اقتصاد کشور نیست و ممکن است به تعمیق رکود دامن بزند.
همزمان روزنامه دنیای اقتصاد ضمن ستایش از توافق برجام نوشت: «در پی این موفقیت بزرگ همه انتظار گشایشی جدی در زمینه‌های اقتصادی داشتیم؛ زیرا از یک طرف تحریم‌های جدی برداشته می‌شد و از طرف دیگر دولتی توانمند را در حیطه توافق هسته‌ای آزموده بودیم. ولی به نظر می‌رسد آن‌گونه که فکر می‌کردیم در حیطه اقتصاد اتفاق نیفتاد و روند امور حاکی از آن است که در آینده نیز چنین نخواهد شد. در ابتدا مواردی از انتظارات و عدم توفیق‌ها را مرور کنیم با ذکر این مهم که برای راهگشایی در بستر اقتصادی بیشتر بر مشکلات تمرکز خواهیم کرد. این دولت نتوانسته برنامه‌ای برای رشد اقتصادی ارائه دهد تا مردم و جامعه کسب و کار بدانند که چه آینده‌ای در پیش رو دارند. این بی‌برنامگی به چه دلیل به وجود آمده است؟