kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۲۲۹
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
پس از شکست سنگین داعش در تدمر اعلام شد

رویترز: آمریکا شمار نظامیان خود را در سوریه چند برابر می‌کند !

در پی آزادسازی «تدمر» به دست ارتش سوریه و به هم خوردن توازن علیه تکفیری‌ها، آمریکا اعلام کرد نیروهایش را در شمال سوریه به شدت تقویت می‌کند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، رویترز خبر داد که کاخ سفید درحال بررسی طرحی برای افزایش «قابل ملاحظه» شمار نیروهای آمریکایی در سوریه است. مقامات آگاه در واشنگتن که این خبر را در اختیار رویترز قرار داده‌اند، از ذکر تعداد دقیق نیروهای اضافی که قرار است به سوریه اعزام شوند خودداری کردند و فقط گفتند که شمار نیروهای عملیات ویژه آمریکا در سوریه چندین برابر خواهد شد. به گفته واشنگتن هم‌اکنون 50 نیروی ویژه آمریکایی در سوریه حضور دارند.
پیش از این آمریکایی‌ها دست به توسعه تأسیسات زیربنایی مثل فرودگاه‌ها و پایگاه‌های خود، در استان کردنشین «حسکه» زده بودند. نیروهای ارتش سوریه به کمک ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان اوایل هفته گذشته موفق شدند شهر باستانی و راهبردی «تدمر» را از وجود تکفیری‌ها پاکسازی کنند.
غربی‌ها این پیروزی بزرگ را در ظاهر نادیده گرفتند، ولی در واقع، آنها نگران هستند که بساط تکفیری‌ها به دست ارتش سوریه برچیده شود. واشنگتن احتمالاً قصد دارد تروریست‌های به اصطلاح «معتدل» را به جای تکفیری‌ها در سوریه تقویت کند و نمی‌خواهد نیروهای دولتی خلأ قدرت و جای خالی تکفیری‌ها را پر کنند. اتفاقاً، رویترز نیز دیروز اشاره کرد که نیروهای تحت حمایت آمریکا قصد دارند سرزمین‌های اشغال شده به دست داعش را پس بگیرند. این نیروهای تحت حمایت آمریکا، قطعاً نیروهای دولتی نیستند.
به گزارش رویترز، نیروهای آمریکایی اعزامی به سوریه، مسئولیت ایجاد مراکزی برای آموزش داوطلبان مبارزه با داعش را برعهده خواهند داشت! «استیو وارن» سخنگوی ائتلاف آمریکا علیه داعش نیز این برنامه جدید واشنگتن را تأیید کرده است.
پیش از این (18 اسفند) هم ژنرال «لوید استین» فرمانده ارتش آمریکا طرحی را در مورد آموزش مخالفان سوری، به مجلس سنای آمریکا ارائه کرده بود.
پاکسازی 90 درصد لاذقیه
خبر دیگر اینکه نیروهای دولتی سوریه به همراه رزمندگان مقاومت بیش از 90 درصد استان «لاذقیه» را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کرده‌اند. به گزارش فارس در این میان، تروریست‌های وابسته به گروه «جبهه النصره» در یک ضد حمله، قصد داشتند مناطق آزاد شده را پس بگیرند، اما این حملات سنگین نتیجه نداد و تروریست‌ها با برجای گذاشتن تلفات، عقب نشستند.
استان لاذقیه هم مرز با ترکیه است و در بخش غربی آن، دریای مدیترانه قرار دارد. به گفته منابع نظامی سوری، همه بخش‌های اشغالی باقی مانده استان لاذقیه به زودی به دست نیروهای دولتی آزاد می‌شوند.
حمله به نشست رهبران داعش
جنگنده‌های ارتش سوریه، در استان‌های «رقه» و «حمص» به مواضع تروریست‌ها حمله کردند؛ در استان رقه، جنگنده‌های سوری نشست رهبران داعش در ساختمان استانداری شهر رقه را هدف قرار دادند. در مورد تلفات تکفیری‌ها گزارشی نرسیده، اما گفته شده که «ابومجاهد اللیبی» والی خود خوانده این شهر کشته شده است.
در حومه شرقی «حمص» نیز جنگنده‌های سوری و روسی طی عملیات مشترکی، مواضع داعش را در شهرک «السخنه» بمباران کردند. از تلفات این عملیات نیز تاکنون گزارشی نرسیده است.
سایر رویدادها
* مسکو اعلام کرد، نهادهای دولتی ترکیه «تأمین کننده اصلی» سلاح و تجهیزات نظامی داعش در سوریه هستند.
* وزرای خارجه آمریکا و روسیه تلفنی درباره آتش‌بس در سوریه گفت‌وگو کردند.
* نتایج یک بررسی نشان داد، بلژیک بزرگترین منبع اعزام تروریست‌های اروپایی به سوریه است.
* سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده، ترکیه صدها مهاجر سوری را به اجبار به سوریه بازگردانده است.
* نیروهای وابسته به کمیته‌های مردمی سوریه که تحت فرمان ارتش این کشور می‌جنگند، یک گور جمعی حاوی 40 جسد را در شهر آزاد شده «تدمر» کشف کردند.