kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۲۲۸
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶

شهادت جوان شیعه عربستانی زیر شکنجه وحشیانه آل‌سعود

هزاران تن از مردم خشمگین در العوامیه واقع در شرق عربستان پیکر جوانی را که زیر شکنجه ماموران امنیتی آل سعود به شهادت رسیده بود، تشییع کردند.


نیروهای امنیتی عربستان 12 اسفند گذشته «مکی العریض» 25 ساله را که از اهالی شرق عربستان بود به دلایل نامعلومی بازداشت کردند و پس از نزدیک به یک ماه اواخر هفته گذشته جنازه وی را تحویل خانواده اش دادند. به گزارش ابنا، مقامات رژیم سعودی روز جمعه ۱۴ اسفند ماه ۱۳۹۴ در تماس با خانواده شهید «مکی العریض» ادعا کرده بودند که وی به دلیل ترس در زندان دو روز بعد از بازداشتش فوت کرده است. وی زمانی که عازم محل کارش بود در یک پست ایست و بازرسی بازداشت شد. به گفته خانواده «العریض»، آثار شکنجه و سوزانده شدن به وسیله سیگار، روی بدن این شهید مشهود است. با رسانه‌ای شدن این خبر هزاران تن از مردم خشمگین در العوامیه واقع در شرق عربستان پیکر این شهید را تشییع کردند. شرکت کنندگان در مراسم تشییع پیکر این شهید، با سردادن شعارهای ضد آل سعود، خواستار محاکمه عوامل این جنایت شدند. انتشار تصاویر پیکر این شهید نشان می‌دهد وی بر اثر شکنجه‌های متعدد به شهادت رسیده است.
«شیخ حسن الصالح» عالم عربستانی نیز با محکوم کردن جنایت آل سعود در به شهادت رساندن این جوان شیعه گفت: «باند «محمد بن نایف» (ولیعهد و وزیر کشور عربستان) اقدام به ربودن «العریض» در پست بازرسی‌ العوامیه و شهر صفوی و پس از آن به شهادت رساندن وی کرد.» شیخ «الصالح» تاکید کرد که «العریض» اولین جوانی نیست که بدون هیچ‌گونه اتهام ربوده می‌شود بلکه ده‌ها جوان سعودی از القطیف و الاحساء در پست‌های بازرسی یا گذرگاه‌های مرزی وابسته به رژیم جنایتکار عربستانی ربوده شده اند.
ممنوعیت پخش اذان
در مساجد شیعیان!
از سوی دیگر، مقامات سعودی به منظور جلوگیری از پخش اذان از مساجد شیعیان دستور العمل‌هایی صادر و از روز چهارشنبه آنها را اجرایی کردند. سعودی‌ها همچنین دستور داده‌اند خطبه‌های نماز جمعه در مساجد منطقه «الهفوف» در شرق عربستان کوتاه و مساجد حداکثر تا ساعت 12 و 30 دقیقه ظهر باز باشد! پیش از این  نیز مقامات سعودی در ادامه سرکوب شیعیان، «آیت‌الله حسین الراضی»، امام جمعه استان الاحساء را به اتهام انتقاد از رژیم آل سعود بازداشت کرده بودند.خبر دیگر اینکه، روزنامه تلگراف در گزارشی اعلام کرد، ریشه‌های گروه تروریستی داعش به وهابیت بازمی‌گردد. این روزنامه تأکید کرد که تفکر افراطی وهابیت منبع اصلی تروریسم بین‌المللی است.