kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
دیده‌بان حقوق‌بشر:

آمریکا و انگلیس به سازمان ملل اجازه تحقیقات درباره جنایات عربستان را نمی‌دهند!

دیده‌بان حقوق بشر ضمن انتقاد از پشتیبانی تسلیحاتی آمریکا و انگلیس از تجاوز سعودی به یمن اعلام کرد، مردم بیگناه یمن با سلاح‌های لندن و واشنگتن کشته می‌شوند.


«سارا لی ویتسون» مدیر دفتر منطقه خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر از آمریکا و انگلیس به علت حمایت از تهاجم سعودی به یمن انتقاد کرد.  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «ویتسون» با انتشار اعلامیه‌ای تاکید کرده «کاملا مشخص است که آمریکا و انگلستان به علت اینکه تامین‌کنندگان اصلی تسلیحات برای ائتلاف به رهبری سعودی در جنگ یمن هستند، در این جنگ نقش ایفا می‌کنند. عربستان آزادانه توانسته در عرصه بین‌المللی هرچه می‌خواهد سلاح خریداری کند و در حال حاضر، بزرگترین خریدار سلاح در جهان به شمار می‌رود.» به گفته وی «عربستان در سال 2015 قراردادهایی برای خرید تسلیحات از آمریکا به ارزش 20 میلیارد دلار منعقد کرد. عربستان در همین سال، قراردادهایی تسلیحاتی نیز به ارزش 4 میلیارد و 300 میلیون دلار با انگلستان منعقد کرد. واقعیت تلخ این است که این کشور برخی از این تسلیحات و بمب‌ها را روی سر زنان و مردان و کودکان بی‌گناه یمنی فروریخته است.» به گفته «ویتسون»، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد کوشیده تحقیقات مستقلی درباره نقض قوانین جنگی در یمن انجام بدهد اما آمریکا و انگلستان و عربستان مانع انجام گرفتن این تحقیقات شده‌اند. شبکه خبری المنار نیز اخیرا اعلام کرده بود در تجاوز عربستان به یمن بیش از 500 بیمارستان ویران شده‌اند، بیش از 300 پزشک، پرستار و امدادگر شهید یا زخمی شده‌اند و  10 هزار کودک یمنی نیز  به علت ابتلا به بیماری‌های شایع (که اگر کمبود دارویی نبود امکان درمانشان وجود داشت)، جان خود را از دست داده‌اند.
گفت‌و‌گوهای صلح
از سوی دیگر، «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده سازمان ملل در امور یمن روز جمعه اعلام کرد که دور بعدی گفت‌وگوهای صلح در 18 آوریل (30فروردین) در کویت برگزار می‌شود. شبکه خبری «الجزیره»، گزارش داده «ولد الشیخ» اعلام کرده این گفت‌وگوها بر پنج  محورِ، عقب‌نشینی، خلع سلاح، برنامه‌ریزی امنیتی، راهکار سیاسی و ایجاد کمیته آزادی زندانیان و اسرا تمرکز خواهد داشت. به گفته «ولد الشیخ» مورد چهارم که راهکار سیاسی است، شامل سپردن همه نهادهای دولتی به دولت یمن و از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی در این کشور است. فرستاده سازمان ملل همچنین از طرف‌های این مذاکرات خواسته که از فرصت استفاده کرده تا مرحله انتقالی به صورت مسالمت آمیز براساس خروجی طرح کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و گفت‌وگوهای ملی یمن اجرا شود. «ولدالشیخ» این را هم گفته که، مقدمه چینی در ریاض و صنعا برای آغاز دور جدید گفت‌وگوهای صلح یمن در حال اجراست و افزود که دو طرف درگیری‌ها موافقت کرده‌اند که از نیمه شب دهم آوریل(22 فروردین) درگیری‌های نظامی را متوقف کنند.