kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۲۲۵
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
عفو بین‌الملل تاکید کرد

مسابقات فرمول یک ابزار دولت آل خلیفه برای سرکوب مردم بحرین

عفو بین‌الملل از رژیم آل‌خلیفه خواست به جای پنهان شدن در پشت مسابقات فرمول یک سرکوب مردم را متوقف و زندانیان این کشور را آزاد کند.


«جیمز لینش» مدیر اجرایی عفو بین‌الملل در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در بیانیه‌ای ضمن اینکه آزادی بی‌قید و شرط زندانیان سیاسی بحرین را از رژیم آل‌خلیفه خواستار شد، تاکید کرد، «دولت بحرین که مخالفان را محدود می‌کند، خود را پشت مسابقات فرمول یک پنهان می‌سازد.» در این بیانیه آمده است، «این مسابقه نگاه‌های جهان را از موارد نقض حقوق بشری که در بحرین انجام می‌شود دور کرده است.»
«لینش» در این بیانیه همچنین آورده که «پشت این خودروهای پرسرعت و میادین رقابت، دولتی پنهان شده که با هرگونه مخالفتی مقابله کرده و با افزایش بازداشت‌ها و محدود ساختن چهره‌های برجسته فعالان و مخالفان سیاسی آنها   را سرکوب می‌کند.»عفو بین‌الملل پیش از این نیز در بیانیه‌های مختلف خواستار آزادی  فوری زندانیان به‌ویژه دبیرکل جمعیت اسلامی الوفاق شیخ علی سلمان شده است که بدون دلیل بیش از یک سال است در زندان به سر می‌برد. بحرین امسال برای دوازدهمین سال پیاپی میزبان مسابقات فرمول یک است که از سوم آوریل (15 فروردین) آغاز می‌شود.معمولا مخالفان سیاسی بحرین از زمان اجرای این مسابقات برای اعلام مخالفت خود با رژیم آل‌خلیفه بهره می‌برند. مخالفان بحرینی معتقدند، میزبانی این مسابقات به نفع آل خلیفه است که متهم به نقض حقوق مردم در این کشور است.مخالفان بحرین همزمان با این مسابقات دست به تظاهرات زده و همان‌گونه که در سال‌های گذشته نیز شاهد بودیم درگیری‌ها میان معترضان و پلیس بحرین به مسدود شدن برخی خیابان‌ها در زمان اجرای مسابقات منجر می‌شود.به گزارش تسنیم بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی شاهد انقلاب مردمی علیه رژیم آل‌خلیفه است. مردم خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند.
این درخواست‌ها با سرکوبگری رژیم بحرین با همدستی برخی کشورهای عربی و غربی از جمله عربستان، آمریکا و انگلیس روبه‌رو شده است. رژیم آل خلیفه، در راه سرکوب بحرین همچنین عناصر پاکستانی را به خدمت گرفته است.نیروهای نظامی مشترک شورای همکاری خلیج فارس موسوم به «سپر جزیره» نیز در این راه به رژیم بحرین کمک می‌کنند.در این مدت، صدها نفر شهید یا زخمی شده و یا به زندان افتاده و شکنجه شده‌اند.