kayhan.ir

کد خبر: ۷۱۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳

کوتاه از سراسر جهان


آفریقای جنوبی
خبرگزاری فرانسه: «جاکوب زوما»، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی پس از مطرح شدن موضوع فساد مالی و نقض قانون اساسی توسط وی از سوی یک دادگاه، با درخواست عمومی برای کناره‌گیری مواجه شده است. دادگاه «زوما» را موظف کرده پول‌های برداشته شده از منابع دولتی را هرچه سریع‌تر به خزانه بازگرداند.
ا نگلیس
پرس.تی.وی: طرح پرهزینه دولت انگلیس برای افزایش فعالیت دستگاه‌های جاسوسی با مخالفت گسترده مردم مواجه شده است. مخالفان می‌گویند طرح جدید دولت هزینه‌های بسیار زیادتری نسبت به آنچه که مقامات دولتی می‌گویند در پی خواهد داشت. انگلیس نیز مثل بسیاری از کشورهای اروپایی با بحران اقتصادی مواجه است.
فلسطین
فرانس پرس: هزاران فلسطینی با همراهی گردشگران و فعالان خارجی در حمایت از آرمان فلسطین در مسابقه دوی ماراتن در امتداد دیوار حائل شرکت کردند. این چهارمین بار است که چنین مسابقه‌ای در حمایت از آرمان فلسطین و علیه دیوار نژادپرستی برگزار می‌شود.
اردن
السفیر: گزارشگر امنیتی روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارشی تحت عنوان «مذاکرات سری با عبدالله» از روابط سری و مشکوک رژیم صهیونیستی با اردن پرده برداشت. وی اظهار داشت، پادشاه اردن با ارتش اسرائیل در زمینه رویارویی با نیروی هوایی روسیه نیز همکاری داشته است.
آرژانتین
ایندیپندنت: برای اولین بار بعد از جنگ «لندن» و «بوینوس آیرس»، نیروی دریایی انگلیس کشتی‌های جنگی خود را از جزایر مورد مناقشه دو کشور در نزدیکی آرژانتین خارج می‌کند. آرژانتین و انگلیس مدت‌هاست که بر سر مالکیت جزایر فالکند در کشمکش با یکدیگر هستند.
فرانسه
ب.اف.ام: «صلاح عبدالسلام» مظنون اصلی حملات پاریس به برادرش گفته بنا به دلایل «شخصی» از منفجر کردن خودش صرف‌نظر کرده است. وی اظهار داشته، «تا پایان کار پیش نرفتم و خود را به عمد منفجر نکردم. اگر خود را منفجر می‌کردم تعداد قربانیان بیشتر می‌شد!»
آمریکا
ایرنا: «دونالد ترامپ»، نامزد جنجالی ریاست جمهوری آمریکا می‌گوید پاکستان به دلیل برخورداری از سلاح هسته‌ای یک «مشکل اساسی» برای آمریکا محسوب می‌شود.
 وی همچنین مدعی شده که تنها او می‌تواند مشکل تروریسم را در پاکستان حل کند!
عربستان
الاخبار: سایت‌های اینترنتی نزدیک به داعش عکسی از «ابومحمد جولانی» سرکرده النصره منتشر کرده و نوشتند جولانی قبل از سرکردگی جبهه النصره در زندان آمریکا در عراق بود. جولانی با نام اصلی «احمد حسین علی‌الشرع» در عربستان به دنیا آمده است و در ارتفاعات جولان اشغالی زندگی می‌کرده است. ابوبکر بغدادی نیز از زندان‌های آمریکا به سرکردگی داعش رسید.