kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۵۴۴
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
ظریف در دیدار با سلطان برونئی:

وحدت برای امت اسلامی یک ضرورت است

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با سلطان برونئی تاکید کرد: وحدت اسلامی برای امت اسلامی یک ضرورت است.


«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سومین مقصد سفر آسیایی‌اش و پس از ترک سنگاپور وارد بندر سری بگاوان پایتخت برونئی در جنوب شرق آسیا شد.
ظریف قبل از سنگاپور به اندونزی سفر و ضمن شرکت در پنجمین نشست فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی با برخی مقامات شرکت‌کننده در نشست و همچنین وزیر خارجه و رئیس‌جمهور اندونزی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در سفر یک روزه اش به برونئی با «حسن البلقیه» سلطان برونئی، شاهزاده «المهتدی بالله» ولیعهد برونئی و وزیر ارشد در دفتر نخست‌وزیری و خانم شاهزاده «سارا» همسر ولیعهد در قصر المیزان دیدار و در خصوص راه‌های گسترش مناسبات گفت‌وگو کرد.
ظریف همچنین از مسجد جامع حسن البلقیه در برونئی بازدید کرد.
 تشریح فرصت‌های اقتصادی
 و سرمایه‌گذاری مشترک
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با «حسن البلقیه» سلطان برونئی با تشریح فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک با برونئی در حوزه‌های مختلف در مرحله پسابرجام، خواهان گسترش همکاری‌های دو کشور شد.
وزیر خارجه همچنین با اشاره به مشکلات و بحران‌های موجود در جهان اسلام و تهدیدات ناشی از تروریسم و افراط‌گرایی بر وحدت اسلامی به عنوان یک ضرورت برای امت اسلامی تأکید کرد.
سلطان برونئی نیز با تاکید بر ضرورت وحدت کشورهای اسلامی برای مواجهه با مشکلات موجود، از گسترش همکاری‌های برونئی و ایران پس از رفع تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله پتروشیمی و علمی و فن آوری استقبال کرد.
ظریف همچنین در آغاز سفر خود به برونئی با «المهتدی بالله» ولیعهد برونئی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار در خصوص زمینه‌های گسترش روابط دو کشور رایزنی شد.
وزیر خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های یک روزه‌اش در برونئی با «پهین لیم جوک سنگ» وزیر شماره 2 امور خارجه و تجارت و «پهین دکتر حاجی یاسمین» وزیر انرژی و صنایع این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه در این ملاقات در خصوص زمینه‌های مختلف گسترش روابط 2 کشور به ویژه در حوزه‌های اقتصادی گفت‌وگو و رایزنی کرد.
همچنین در این ملاقات در خصوص همکاری در زمینه نفت و گاز و صنایع پایین دستی، پتروشیمی، ساخت پالایشگاه، بانکی، داروئی، تولید غذای حلال، گردشگری، تسهیلات کنسولی و روادید رایزنی و تبادل نظر شد.
طرفین همچنین در خصوص تحولات جهان اسلام و همکاری 2 کشور در سازمان‌های بین‌المللی گفت‌وگو و بر ضرورت فعال‌سازی روابط در حوزه‌های مختلف تأکید کردند.
وزیر خارجه کشورمان در ادامه دیدارهایش با مقامات برونئی با «داتو علی آپونگ» وزیر منابع اولیه و توریسم برونئی دیدار کرد.
در این ملاقات در خصوص گسترش همکاری‌های ایران و برونئی در زمینه توریسم، شیلات و کشاورزی گفت‌وگو و رایزنی شد و طرفین بر وجود ظرفیت‌های قابل توجه در این حوزه‌ها برای روابط 2 کشور و ضرورت فعال‌سازی آن تاکید کردند.
حسین جابری انصاری سخنگو، فرازنده مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه، علی چگنی مدیرکل کنسولی و سید جواد قوام شهیدی مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه، ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند.
 تایلند، مقصد بعدی سفر آسیایی ظریف
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، پس از صرف شام به میزبانی وزرای خارجه و تجارت و همچنین انرژی و صنایع برونئی، این کشور را به مقصد تایلند ترک کرد.
به گزارش فارس، تایلند چهارمین مقصد سفر آسیایی و اقیانوسیه ظریف است و وزیر خارجه پس از شرکت در چهاردهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی و دیدار و گفت‌وگو با مقامات تایلند، راهی نیوزیلند شده و از آنجا هم به استرالیا سفر خواهد کرد.