kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
میزان انظباط مالی دولت در گزارش مجلس

71 درصد احکام بودجه 94 اجرایی نشده است

معاونت نظارت مجلس در گزارشی از وضعیت اجرای احکام بودجه 94 اعلام کرد: اجرای این احکام در وضعیت مناسبی قرار ندارد و آیین‌نامه اجرایی بسیاری از احکام بودجه در 6 ماهه اول سال 94 تنظیم نشده است.



به گزارش مهر، معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی گزارشی تحلیلی از وضعیت اجرای برخی از احکام قانون بودجه سال 1394 در شش ماهه اول سال که برگرفته از گزارش‌های دیوان محاسبات کشور است، منتشر کرد. در این گزارش، به عدم اجرای 71 درصدی احکام بودجه سال جاری اشاره شده است.
در این گزارش آمده است: وضعیت اجرای احکام قانون بودجه سال 1394 طی شش ماهه اول سال در استان‌های کشور مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. برهمین اساس با استفاده از اطلاعات اولیه ارایه شده از سوی دیوان محاسبات کشور در مورد احکام و عملکرد بودجه سال 1394 کل کشور در 6 ماهه اول سال جاری، 13/15 درصد از بندهای قانون به صورت کامل و 15/11 درصد به صورت ناقص اجرا شده‌اند و 71/74 درصد نیز به مرحله اجرایی شدن نرسیده‌اند. در مجموع می‌توان گفت اجرای احکام قانون بودجه در 6 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در وضعیت مطلوبی قرار نداشته است؛ به طوری که میانگین میزان تحقق دریافت‌های عمومی در کل استان‌ها 43/92 درصد، دریافت‌های اختصاصی آن‌ها 32/71 درصد و دریافت‌های اختصاصی دانشگاه‌های استان‌ها 36/63 درصد بوده است. در این میان، آن دسته از احکام قانون بودجه که بیشترین نسبت عدم اجرا و فقدان عملکرد را داشته‌اند، عمدتاً احکام مربوط به بخش آب و کشاورزی (بند «ح» تبصره 5 و بند «الف» تبصره 11) و بخش حوادث غیرمترقبه و امداد (بند ج تبصره 19) است. شاید بتوان گفت دو مشکل اصلی موجود بر سر راه اجرای احکام قانون بودجه در شش ماهه اول سال عبارتند از: عدم مبادله موافقتنامه‌های اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که منجر به ازدیاد طول عمر طرح‌های عمرانی و افزایش هزینه‌ آنها می‌شود و دوم، عدم تدوین و تصویب آئین‌نامه اجرایی برای آن دسته از احکامی که طبق قانون به آئین‌نامه اجرایی نیاز دارند.
در مجموع 1072 مورد از تبصره‌ها و بندها و اجزای قانون بودجه سال 94 در استان‌های کشور مورد بررسی قرار گرفته که از این تعداد، 141 مورد برابر با 13/15 درصد از احکام قانون به صورت کامل و 15/11 درصد به صورت ناقص اجرا شده است در عین حال 71/74 درصد از احکام بررسی شده نیز به مرحله اجرایی شدن نرسیده‌اند!