kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۵۶۳
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۳
ظریف در مؤسسه اگمونت:

عربستان برای قربانی شدن صدها زائر ایرانی حتی عذرخواهی هم نکرده است

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: عربستان برای قربانی شدن صدها زائر ایرانی حتی عذرخواهی هم نکرده است.


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مؤسسه اگمونت (مؤسسه مطالعات سیاسی وزارت خارجه بلژیک) در حضور ریندرز، وزیر امور خارجه بلژیک، رئیس هیئت امناء و مدیران کل مؤسسه اگمونت و همچنین تعدادی از محققان بلژیکی و سایر کشورهای جهان سخنرانی کرد و به سؤالات تعدادی از حاضرین پاسخ گفت.
ظریف در این نشست با بیان اینکه اروپا قدر توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای اروپایی را می‌داند، اظهار داشت: توافق هسته‌ای یکی از موارد معدودی بود که دیپلماسی بر یک بحران فایق شد.
ظریف با اشاره به اینکه خشونت و افراط‌گرایی را نمی‌توان به یک کشور محدود کرد، اظهار داشت: اگر امروزه خشونت و افراط‌گرایی در سوریه، عراق، لیبی و افغانستان است، نمی‌توان گفت که این خشونت و افراط‌گرایی به این کشورها محدود بوده و به مناطق دیگر سرایت نمی‌کند. داعش و النصره را هم نمی‌توان به یک کشور محدود دانست.
وی تاکید کرد: بودجه نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس چند برابر بودجه نظامی ایران است.
وزیر امور خارجه با اشاره به حادثه منا و شهادت صدها تن از حجاج ایرانی تصریح کرد: حتی اگر بپذیریم که این حادثه در اثر غفلت عربستان رخ داده تاکنون عربستان نه با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده و نه عذرخواهی کرده است.
دیدار با نخست‌وزیر بلژیک
به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، که برای مذاکره با مقامات ارشد بلژیک و اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده است، با «شارل میشل» نخست وزیر بلژیک رایزنی کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به 2 بار سفر وزیر خارجه بلژیک به ایران در دولت یازدهم تاکید کرد: 2 کشور از ظرفیت‌های خوبی برای توسعه مناسبات فیمابین از جمله در زمینه انرژی و همکاری‌های صنعتی و فناوری برخوردارند.