kayhan.ir

کد خبر: ۶۷۸۸۵
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵
به علت اعتصاب کارکنان گمرک اقلیم کردستان عراق

صادرات کالا از مرز پرویزخان قصرشیرین متوقف شد

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین از توقف صادرات کالا از مرز رسمی پرویزخان این شهرستان به اقلیم کردستان عراق به علت تداوم اعتصاب کارکنان گمرک عراق خبر داد.


نعمت‌الله نازپرورده به خبرنگار ایرنا افزود: کالاهای صادراتی ایرانی که در چند روز گذشته وارد مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین شده‌اند به علت پای کار نبودن مجموعه گمرک طرف عراقی تخلیه و بارگیری نشد و همچنان در محدوده این مرز متوقف شده است.
وی با بیان اینکه اعتصاب کارکنان گمرک عراق باعث تعطیلی مرز رسمی پرویزخان شده است اظهار کرد: همچنین علاوه بر توقف کالاهای صادراتی، ترانزیت سوخت نیز از این مرز رسمی و بین‌المللی متوقف شده به‌طوری که شب دوشنبه هیچ تریلر کشنده‌ای از مرز پرویزخان وارد کشورمان نشد و هم‌اکنون هیچ‌گونه مبادلات مرزی در این معبر رسمی انجام
نمی‌شود.
وی بیان کرد: کارکنان گمرک عراق برای پیگیری مطالبات و دریافت چندین ماه حقوق معوقه خود از روز چهارشنبه هفته گذشته دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند و همین امر باعث شد در چند روز گذشته روند صادرات و واردات کالا از مرز رسمی و بین‌المللی پرویزخان قصرشیرین با وقفه مواجه
شود.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه این مشکل مربوط به بی‌نظمی مجموعه گمرک عراق است باید توسط مقامات عراقی و رایزنی آنها با گمرک انجام شود که در این خصوص پیگیری‌ها توسط مقامات اقلیم کردستان ادامه دارد تا با بازگشایی مرز پرویزخان روند واردات و صادرات کالا از این معبر رسمی از سر گرفته شود.
معاون فرماندار قصرشیرین اضافه کرد: کارکنان گمرک عراق که از پرداخت نشدن چند ماه حقوق و مزایای معوقه گله‌مند هستند با اعتصاب چندین باره مراتب اعتراض خود را به مسئولان اقلیم کردستان عراق اعلام کرده‌اند.
نازپرورده ادامه داد: با رایزنی صورت‌گرفته در ابتدای هفته جاری صادرات کالا از مرز رسمی پرویزخان که از فساد‌پذیری بالایی برخوردار بود انجام شد.
بحران مالی اقلیم کردستان عراق و پرداخت نشدن حقوق معلمان و کارکنان گمرک عراق در ماه‌های اخیر باعث شد این افراد برای پیگیری مطالبات خود چند بار دست به اعتصاب بزنند.
روزانه 400 تا 600 تانکر حامل سوخت مازوت از عراق وارد بازارچه مرزی پرویزخان شده و برای مصرف نیروگاه‌های کشور در بندر امام تخلیه می‌شود.
با متوقف شدن روند واردات و صادرات کالا بیش از یک هزار  و 200 نفر از کارگران بازارچه پرویزخان که با حمل و تخلیه بارگیری کالا روزگار می‌گذرانند نیز بیکار شدند و همچنین بخش عمده کالاهای صادراتی کشورمان نیز از چهارشنبه هفته گذشته با اعتصاب کارکنان گمرک عراق در مرز مانده و صادر نشده
است.
اکنون 54 درصد صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق از طریق مرز رسمی و بین‌المللی پرویزخان قصرشیرین انجام می‌شود.
روزانه بیش از یک هزار دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی از مرز بین‌المللی پرویزخان به کشور عراق صادر می‌شود.