kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۱۵۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
غافلگیری غربی‌ها این بار در آفریقا

تروریست‌ها در هتل بین‌المللی مالی 170 نفر را گروگان گرفتند

در حالی که ساکنان قاره سبز به خاطر حملات احتمالی داعش در وحشت به سر می‌برند، تکفیری‌ها این بار در قاره سیاه و کشور «مالی» ده‌ها شهروند آمریکایی، فرانسوی، بلژیکی و ... را به گروگان گرفتند و عده‌ای از آنها را کشتند.


در حالی که هراس برکل قاره اروپا سایه افکنده است و ایالات متحده نیز مقابل عملیات احتمالی داعش چاره‌ اندیشی می‌کند، تکفیری‌ها در قاره آفریقا حملاتی را علیه غرب انجام دادند. به گزارش فارس، دیروز 10 مرد مسلح  وارد هتل «رادیسون» شهر «باماکو» پایتخت مالی شدند و شروع به تیراندازی کردند. در این تیراندازی، 9 نفر کشته شدند. تروریست‌‌های مهاجم سپس 170 نفر از ساکنان و کارکنان هتل را به گروگان‌ گرفتند.
از مجموع این گروگان‌ها 140 نفر مسافر و 30 تن نیز پرسنل هتل بودند. تا عصر دیروز نیروهای ویژه مالی توانستند، همه گروگان‌ها را آزاد کنند. طبق برخی گزارش‌ها، گروگان‌گیران، از تکفیری‌های القاعده بودند.
براساس‌ گزارش‌های رسیده، ده‌ها نفر از گروگان‌ها فرانسوی، آمریکایی و بلژیکی بودند. در میان کشته شده‌ها نیز اتباع فرانسوی و بلژیکی مشاهده شده است. برخی منابع شمار کشته‌های این عملیات تروریستی را 18 نفر، از جمله دو مهاجم اعلام کردند.
در پی عملیات تکفیری‌ها در مالی، سفارت آمریکا در باماکو از اتباع آمریکایی خواست هر جا که هستند، در محلی امن پناه بگیرند.
کشور مالی در مناطق مرکزی آفریقا و جنوب لیبی قرار دارد و به دلیل ساختار سیاسی و اقتصادی وابسته به فرانسه است، مردم مالی در فقر شدید به سر می‌برند.
در حال حاضر ده‌ها نیروی فرانسوی در مالی مستقر هستند و شرکت‌های فرانسوی معادن مالی را به تاراج می‌برند. با توجه به چنین زمینه‌ای، تکفیری‌ها توانستند جا پایی در مالی برای خود ایجاد کنند.
از سال 1912 تاکنون تکفیری‌ها بر مناطق شمالی مالی مسلط هستند. این افراد از خاک لیبی و از طریق قبایل طوارق مورد حمایت تسلیحاتی قرار می‌گیرند.
اروپا
اما اروپا هم دیروز از حملات تکفیری‌ها در امان نبود. پلیس آلمان اعلام کرده تیراندازی افراد مسلح در شهر «کلن»، یک کشته و پنج مجروح برجای گذاشته است. پلیس آلمان اطلاعات بیشتری در ارتباط با مهاجمان و یا سرنوشت آنان ارائه نداد و فقط از دستگیری دو مظنون خبر داد. ولی با توجه به نحوه عملیات، به نظر می‌رسد که در اوضاع و احوال کنونی، این حمله از سوی تکفیری‌ها صورت گرفته است. صدها آلمانی‌ طی سال‌های اخیر به داعش پیوسته‌اند!
فرانسه نیز هنوز از شوک عملیات تروریستی جمعه هفته گذشته بیرون نیامده است؛ در این عملیات تروریستی که در پاریس رخ داده است، 132 تن کشته و حدود 350 نفر دیگر مجروح شدند.
پس از آن نیز در منطقه «سن دونی» واقع در شمال پاریس، میان عناصر داعش و نیروهای امنیتی درگیری رخ داده بود. شمار کشته‌های این درگیری‌ هم نهایتاً چهار نفر اعلام شد. در این میان، دولت فرانسه اعلام کرد در میان کشته شدگان جسد «عبدالحمید اباعود» مغز متفکر حملات جمعه شب پاریس مورد شناسایی قرار گرفته است.
دولت پاریس که طی پنج سال اخیر از حامیان اصلی تکفیری‌های داعش در سوریه و عراق بوده، اکنون مجبور است که علیه این گروه ژست‌های جدی‌تری بگیرد. در همین راستا، پاریس پنجشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل برده که اگر تصویب شود، زمینه مداخله نظامی خارجی‌ها در سوریه به بهانه مقابله با داعش فراهم می‌شود. کارشناسان می‌گویند دولت دمشق تحت هیچ شرایطی اجازه چنین عملیاتی را به غربی‌ها نخواهد داد، چون می‌داند که هدف این عملیات، پیش از داعش، براندازی نظام سوریه خواهد بود. همین مسئله نیز باعث شده، عده‌ای حادثه پاریس را از اساس مشکوک بدانند.
سایر رویداد‌ها
* داعش اعلام کرد، به کاخ سفید هم حمله می‌‌کند، این درحالی است که «اف.بی‌.آی» حمله تروریستی در خاک آمریکا را برای تکفیری‌ها غیر‌ممکن دانست.
* مسئولان فرودگاه منچستر انگلیس یک پرواز از این فرودگاه به کشور مغرب را به دلیل «تهدیدات تروریستی»، لغو کردند.
* افزایش حملات تروریستی در اروپا، کشورهای اروپایی را به فکر لغو توافقنامه تردد آزاد (توافقنامه شنگن) انداخته است.
* «هانس گئورگ ماسین»، رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان با اشاره به شرایط جاری و افزایش حملات تروریستی، گفته که ممکن است یک جنگ جهانی علیه تروریسم راه بیفتد.