kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۸۰
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۴

رئیس جمهور در جمع هیئت پارلمانی 47 کشور اسلامی: مسئله اشغال فلسطین تنها با وحدت مسلمانان پایان می‌یابد

نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی روز دوشنبه در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.

نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی روز دوشنبه در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.
در افتتاحیه نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که با حضور حدود 28 رئیس مجلس و  47 هیأت پارلمانی از کشورهای اسلامی برگزار شد، روسای قوا، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی حضور داشتند.
در ابتدای این کنفرانس «فاتح عزالدین المنصور» رئیس مجلس سودان، کرسی ریاست بر این اتحادیه را به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تحویل داد.
علی لاریجانی: تروریسم و استکبار
 دو تیغه یک قیچی هستند
علی لاریجانی رئیس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در نهمین اجلاس مجالس کشورهای اسلامی با تأکید بر اینکه موج بیداری اسلامی حرکت‌های دموکراتیک ارزشمندی را ایجاد کرده است، گفت: دشمنان اسلام با ابزار تکفیر در پی فرسایش انرژی امت اسلامی هستند.
وی با بیان اینکه تروریسم و استکبار دو تیغه یک قیچی هستند که مشترکات نظام و امت اسلامی را تهدید می‌کنند، تصریح کرد: تنها راه نجات فلسطین، مقاومت است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دفاع مردم ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از بیداری امت اسلامی به جهت نجات امت‌‌ها و ستمی است که به آن‌ها روا می‌شود؛ و نیز از ستم مضاعفی است که امروز در قالب تبلیغات فریبنده قدرت‌های بزرگ، جهان را پر کرده است که نمونه بارز آن در صلح‌طلبی دروغین آمریکا در مسئله فلسطین است که در پس طرح‌های متنوع انگیزه‌ای جز لگدمال کردن حقوق ملت فلسطین ندارند.
وی گفت: نمونه دیگر این فریبکاری در موضوع هسته‌ای ایران نمایان گردیده است، با اینکه می‌دانند ایران راه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را دنبال کرده است به همین دلیل نظارت آژانس را پذیرفته است، ولی ماجراجویانه با پرونده هسته‌ای برخورد کردند.
لاریجانی افزود: استقامت ملت ایران این آگاهی را الزاما به آن‌ها تحمیل نمود که همیشه نمی‌توان حقیقت را غبارآلود نمود، ما امیدواریم مجددا دچار اشتباه محاسباتی نشوند.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: ایران هوشیارانه مسیر مذاکرات را پیگیری می‌کند.
همچنین حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز در افتتاحیه نهمین دوره اجلاس بین‌المجالس گفت: جمهوری اسلامی، دست دوستی، همکاری، محبت، همزیستی مسالمت‌آمیز، تدوین دستور کار جمعی برای اهداف مشترک، شناخت متقابل منافع سیاسی و امنیتی یکدیگر، ائتلاف‌های بزرگ، گسترش تجارت و تبادل دوجانبه و چندجانبه را به روی همه کشورهای اسلامی دراز می‌کند.
رئیس جمهور افزود: ما پس از انقلاب اسلامی، همیشه و هماره اولویت خود را با مسائل و موضوعات جهان اسلام تعریف کرده‌ایم و بر همین اساس بوده که دفاع از ملت محروم فلسطین، دفاع برای آزادی قدس شریف، حمایت از ملت‌های مسلمان، گسترش روابط با کشورهای اسلامی مدنظر مسئولان این نظام اسلامی قرار داشته است.
روحانی با اشاره به مسئله افراطی‌گری و تروریسم در منطقه، گفت: آیا فراموش کرده‌ایم که رژیم اشغالگر قدس بیش از همه از تداوم این بحران‌‌ها سود می‌برد؟ و هر زمان که مسلمانان در منطقه با یکدیگر درگیر شده‌اند سیاست‌های اسرائیلی نسبت به فلسطین و لبنان خشن‌تر و خونبارتر شده است؟ از منظر امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب مدظله‌العالی و جمهوری اسلامی ایران مسئله‌ اشغال سرزمین‌های اسلامی تنها زمانی حل خواهد شد که مسلمانان با وحدت عمیق و واقعی به مقابله با غاصبان، بپردازند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اِعمال فشار و وضع تحریم‌های غیرعادلانه به عنوان جلوه دیگری از خشونت، ذاتاً ضدصلح و ضدبشری است که برخلاف تبلیغات تحریم‌گران، دولت‌‌ها و دولتمردان سیاسی را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه بیش از همه، مردمان عادی را قربانی دعواهای سیاسی خود می‌کند. نتیجه تحریم‌ها، علی‌رغم هرگونه لفاظی و بازی با واژه‌ها، همان آتش‌افروزی و جنگ‌طلبی و نابودی انسان‌هاست. این آتش فقط دامن قربانیان تحریم را نمی‌گیرد، بلکه به اقتصاد و زندگی مردم جوامع تحریم‌کننده نیز لطمه وارد می‌کند.
«محمد ارول‌قلیچ» دبیر کل اتحادیه مجالس عضو سازمان همکاری‌های اسلامی نیز در این مراسم گفت: اتحادیه پارلمان‌های کشورهای اسلامی به نهاد مهمی در جهت تحقق اهداف امت اسلامی تبدیل شده و امروز به یک مرکز مشاوره و رایزنی در جهت ارتقای دموکراسی و حکومت‌داری بهتر عمل می‌کنند.
ارول‌قلیچ در ادامه اظهار داشت: اتحادیه ما به مسئله فلسطین به عنوان اصلی‌ترین موضوع جهان اسلام در منطقه حساس خاورمیانه نگاه می‌کنند و ما باید نهایت همکاری را در جهت کمک به مردم فلسطین انجام دهیم.
دبیرکل اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی تحریم‌های سیاسی و اقتصادی را از موانع تحقق نیافتن بیانیه‌های حقوق بشر دانست و گفت: تحریم‌های سیاسی و اقتصادی مانع تحقق اهداف سیاسی و اقتصادی کشور‌ها می‌شوند و ما مخالف وضع تحریم علیه هر کدام از کشورهای عضو هستیم و بر رفع موانع علیه کشورهای عضو این اتحادیه تاکید داریم.
نقش محوری ایران
 در برقراری امنیت منطقه
همچنین «خلیل زعنون» رئیس مجلس ملی فلسطین در نهمین دوره کنفرانس بین‌المجالس کشورهای اسلامی گفت: امروز شاهد هستیم که اشغالگران به زور وارد مسجدالاقصی می‌شوند و به بارگاه حضرت ابراهیم حمله می‌کنند و در مقابل تلاش‌های اندکی از سوی کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد و ما خواستار افزایش این تلاش‌ها هستیم. دولت و ملت فلسطین نیز به این اجلاس چشم دوخته‌اند تا مصوبات عملی برای حمایت از فلسطینی‌‌ها داشته باشد.
وی تصریح کرد: تاکید می‌کنم ایران نقش محوری در برقراری امنیت منطقه و جهانی دارد و خواستار رفع تحریم‌‌ها علیه ایران هستیم و از خدا مسئلت می‌کنیم امت اسلامی دوباره نقش خود را در جهت ایجاد ثبات و حمایت از مسائل مسلمانان بازیابد.