kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۳
بهترین داستان‌ها با موضوع انقلاب معرفی شدند (اخبار ادبی و هنری)

مومنی: نام امیرحسین فردی با ادبیات انقلاب اسلامی گره خورده است

مراسم اختتامیه ششمین جشنواره داستان انقلاب با حضور محسن مومنی‌شریف، علیرضا قزوه، حسین فتاحی، محسن پرویز، مهدی چمران و جمعی از نویسندگان و شاعران انقلاب اسلامی و راه‌یافتگان به بخش نهایی جشنواره شنبه 28 بهمن در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
مراسم اختتامیه ششمین جشنواره داستان انقلاب با حضور محسن مومنی‌شریف، علیرضا قزوه، حسین فتاحی، محسن پرویز، مهدی چمران و جمعی از نویسندگان و شاعران انقلاب اسلامی و راه‌یافتگان به بخش نهایی جشنواره شنبه 28 بهمن در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری در این مراسم ضمن گرامی‌داشت یاد مرحوم امیرحسین فردی، گفت: یاد و نام این نویسنده با این جشنواره و داستان و رمان و ادبیات انقلاب اسلامی گره خورده است. سیره و منش او می‌تواند الهام‌بخش هر کسی باشد که می‌خواهد در این مسیر راه بپیماید و به سمت تکامل پیش برود.
وی درباره برگزاری جشنواره داستان انقلاب توسط حوزه هنری نیز گفت: برگزاری این جشنواره از اقدامات اساسی حوزه هنری است که در همین دوره کوتاه توانست دوباره پرداختن به موضوع انقلاب را جزو دغدغه‌های نویسندگان قرار بدهد.
علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در این مراسم با بیان این که اگر تاریخ و داستان انقلابمان را ننویسیم برایمان می‌نویسند، اظهار کرد: قصه و داستان در زبان و ادبیات فارسی جایگاه ویژه‌ای دارد و حتی قبل از شعر آمده است.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری همچنین با بیان این که مرحوم امیرحسین فردی چندین سال برای داستان انقلاب تلاش کرد، گفت: تلاش چندین ساله ایشان باعث شد تا 2 هزار اثر در حوزه داستان انقلاب داشته باشیم. شکوفا شدن داستان انقلاب کار یک نویسنده و دو نویسنده نیست، بلکه به میدان آمدن و حضور در این‌گونه جشنواره‌ها شرط نخست برنده شدن است.
محسن پرویز معاون فرهنگی سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس انجمن قلم در آیین اختتامیه جشنواره داستان انقلاب گفت: واجب‌ترین موضوع حال حاضر، بیان دلایل وجود انقلاب در قالب هنر و تاریخ به شمار می‌رود؛ امروز بسیاری تلاش می‌کنند چرایی انقلاب را زیر سوال ببرند.
در این مراسم همچنین برگزیدگان به این شرح معرفی شدند: در بخش داستان کوتاه الهه امامی راسخ با اثر «جای امن» و مصطفی میرزایی  با داستان «گوسفندی برای شاه» به ترتیب از استان‌های تهران و همدان و معصومه عیوضی با اثر «آدمک» به عنوان رتبه برتر در بخش رمان نوجوان معرفی شدند. بر این اساس هیئت داوران این جشنواره شش برگزیده دیگر این جشنواره را به این صورت اعلام کرد؛ در بخش رمان بزرگسال احسان غدیری با اثر «تبخال»، آرزو مهبودی با داستان «تیری توی تاریکی» و محمداسماعیل حاجی‌ علیان با اثر «ایوار» به ترتیب از استان‌های خراسان‌رضوی، فارس و سمنان مورد تقدیر قرار گرفتند. بنابر این گزارش، رمان نوجوان «نشانه‌های بهار» اثر سیدمحمد میرموسوی، داستان کوتاه نوجوان «مجسمه» داستانی از محمدباقر سیدی و داستان کوتاه بزرگسال «downhill» اثر سیده زهره میرعیسی‌خانی از استان‌های گلستان و تهران توسط هیئت داوران به عنوان آثار تقدیری معرفی شدند.