kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۷۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۳

رئیس جمهور: اولویت سیاست خارجی ایران گسترش روابط با کشورهای اسلامی است

رئیس‌جمهور در دیدار با روسای مجالس هفت کشور اسلامی، اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را گسترش روابط با کشورهای اسلامی عنوان و بر افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.

رئیس‌جمهور در دیدار با روسای مجالس هفت کشور اسلامی، اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را گسترش روابط با کشورهای اسلامی عنوان و بر افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور روز سه‌شنبه  پس از سخنرانی در افتتاحیه نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با روسای مجالس ترکیه، اردن، پاکستان، ساحل‌عاج، آذربایجان، اوگاندا و مالزی دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در این دیدارها، اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را گسترش روابط با کشورهای اسلامی عنوان و بر افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کشورهای مسلمان به ویژه در عرصه مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم تاکید کرد.
سایر روسا و مقامات پارلمانی کشورهای اسلامی شرکت کننده در این کنفرانس نیز خواهان ملاقات با رئیس جمهوری بودند که این درخواست‌‌ها به دلیل محدودیت زمانی محقق نشد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، از حاشیه‌های مهم و شیرین نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، برپایی نمایشگاه دستاوردهای دفاعی و فضایی متخصصان کشورمان است که با استقبال میهمانان خارجی مواجه شده و به نوعی نشان‌دهنده پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه علمی، فناوری، فضایی، دفاعی، پزشکی، صنعتی و ... است.
از دیگر نکات مربوط به برگزاری نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی این است که در حالی که جمهوری اسلامی ایران، از روسای مجالس و هیئت‌های پارلمانی حدود 47کشور اسلامی میزبانی می‌کند، رسانه‌های بیگانه فارسی‌زبان سکوت معناداری را درباره این اجلاس مهم اختیار کرده‌اند.
پیشنهاد تشکیل گروه ۲+۵
برای حل بحران سوریه با حضور ایران
 نبیه بری رئیس مجلس لبنان در نهمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: ما از نخستین کسانی بودیم که در خصوص بحران سوریه، همه را به راه‌حل سیاسی دعوت کردیم و با توجه به اینکه 1+5 راه‌حل را برای موضوع هسته‌ای باز کرده، تصور می‌کنیم تشکیل گروه 2+5 که شامل روسیه، آمریکا،‌ جمهوری اسلامی ایران، عربستان، ترکیه، چین، اتحادیه اروپا و طرف‌های سوریه می‌شود، راه‌حلی را برای عدم از دست دادن زمان و جلوگیری از خونریزی در سوریه تدوین کنند.