kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۹۳۸
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
با معاوضه آب با گاز ایران انجام می‌شود

علاقه‌مندی گرجستان برای احیای دریاچه ارومیه

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی از انتقال آب از کشور گرجستان به ایران برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

موید حسینی صدر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: گرجستان در مقابل انتقال آب مازاد خود به دریاچه ارومیه درخواست انتقال گاز از ایران را کرده است و تمهیدات لازم فراهم شده تا در مقابل انتقال آب به دریاچه ارومیه، گاز به گرجستان منتقل شود.
وی ادامه داد: پیرو جلسه‌ای که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس گرجستان، جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با پیگیری‌های مکرر هیئت پارلمانی ایران، کشور گرجستان اعلام آمادگی کرد تا امکان انتقال آب از گرجستان به ایران و دریاچه ارومیه را فراهم کند.
این نماینده مجلس گفت: من و جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و گرجستان از سوی رئیس مجلس ایران برای پیگیری این موضوع انتخاب شدیم و ما موظف به پیگیری مطالعات و اقدام‌های لازم برای انتقال آب از گرجستان به دریاچه ارومیه هستیم.
حسینی ادامه داد: در آینده نزدیک با سفر نخست‌وزیر گرجستان به ایران تفاهم‌نامه‌ای در  این زمینه امضا می‌شود. خشک شدن دریاچه ارومیه از سال 76 آغاز شد و این شرایط همچنان ادامه دارد و به‌رغم ارائه راهکارهای مختلف همانند سرازیر کردن آب سدها، تغییر الگوی کشت فرآیند خشک شدن دریاچه روز به روز سرعت می‌گیرد.
مهاجرت اجباری چهار میلیون نفر در اثر خشک شدن دریاچه ارومیه یکی از پیامدهای تلخی است که توسط کارشناسان پیش‌بینی شده است.
دریاچه ارومیه درحالت اکولوژیک نزدیک به 14 میلیارد متر مکعب آب دارد که این میزان در حالت فعلی نزدیک به 2/4 میلیارد متر مکعب است.
دریاچه ارومیه بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی واقع شده و پنج هزار و 200 کیلومتر مربع گستره دارد.