kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۵۱۴
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
معترضان خواستار مبارزه با فساد دولتی شدند

تظاهرات بزرگ مسیحیان لبنان با فریاد لبیک یا نصرالله

ده‌ها هزار نفر از طرفداران حزب جریان آزاد ملی لبنان در حالی که لباس پرتغالی رنگ بر تن داشتند با فریاد لبیک یا «نصرالله» لبیک یا «ژنرال عون» به خیابان‌های بیروت آمدند و خواستار مبارزه با فساد دولتی شدند.
سرویس خارجی-

در این تظاهرات گسترده طرفداران جریان ملی آزاد که از طیف‌های سیاسی مهم مسیحیان این کشور هستند از شمال، جنوب، شرق و غرب لبنان خود را به پایتخت رسانده و بر حمایت خود از حزب‌الله لبنان در مقابل دشمنان صهیونیستی و تکفیری تاکید کردند.
این تظاهرات بعد از ظهر روز جمعه و بعد از نواخته شدن سرود ملی لبنان آغاز شد و تظاهرکنندگان فریادهای لبیک یا نصرالله و لبیک یا میشل عون سر می‌دادند.
شعار تظاهرکنندگان که به دعوت ژنرال عون رئیس جریان آزاد ملی لبنان به خیابان‌ها آمده بودند، هنگام پخش اذان به نشانه احترام متوقف و پس از خاتمه اذان دوباره از سر گرفته شد.
تظاهرکنندگان در حالی که پرچم‌های حزب‌الله، جنبش امل و ارتش لبنان را به همراه داشتند خواستار انتخاب رئیس‌جمهور سیزدهم لبنان با رای مستقیم مردم، تصویب قانون انتخابات، برگزاری انتخابات عادلانه پارلمانی بر اساس نسبت جمعیت و مشارکت لبنانی‌ها در اداره امور کشورشان شدند.
تظاهرکنندگان سپس به سمت میدان «شهدا» حرکت کردند و در این مکان میشل عون برای آنان سخنرانی کرد و گفت: «من به ملت لبنان افتخار می‌کنم چرا که همبستگی خود را حفظ کردید و نشان دادید که خواستار اصلاح وطن و مقابله با فساد هستید.»
«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان و از اعضای شاخص جریان ملی آزاد نیز در سخنانی با تاکید بر ضرورت حل بحران زباله‌ها و ارائه راهکاری در این زمینه گفت: «ما خواستار دولتی هستیم که با قوانین مخالفت نکند و به اختیارات رئیس‌جمهور در نبود وی تعرض نکند.»
وی افزود، ما رئیس‌جمهوری چوبین نمی‌خواهیم که فقط مجری دستورات باشد. ما لبنانی‌ها خودمان رئیس‌جمهورمان را انتخاب می‌کنیم نه خارجی‌ها.
تظاهرکنندگان خواستار پایان بحران کمبود آب، برق و جمع‌آوری زباله‌ها شدند و برخی سیاستمداران فاسد را عامل این بحران‌ها دانستند و بر بازخواست و مجازات آنها تاکید کردند.
مردم لبنان در این تظاهرات گسترده تاکید کردند که تا زمان تحقق خواسته‌هایشان دست از مخالفت، تحصن و تظاهرات برنمی‌دارند.
حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرد که این جنبش از هر اقدامی برای مقابله با فساد حمایت می‌کند.
سید «هاشم صفی‌الدین» رئیس شورای اجرایی حزب‌ا‌لله لبنان با بیان اینکه «مقاومت اسلامی» همواره از وجود فساد در کشور رنج برده است، تاکید کرد: «فساد از مصادیق ظلم بوده و باید از بین برود.»
گفتنی است، حزب‌الله لبنان و میشل عون، همواره از تظاهرکنندگان لبنانی که خواستار برچیده شدن فساد دولتی هستند، حمایت کرده و به ناتوانی دولت در حل بحران زباله اعتراض کرده‌اند.