kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
کارشناس اخراجی رژیم صهیونیستی:

سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل جهان را تهدید می‌کند

تکنسین سابق و اخراجی نیروگاه هسته‌ای «دیمونا» طی اظهاراتی تازه از جمله دلایل افشاگری خود علیه رژیم صهیونیستی را «خطرات بزرگی» دانست که از جانب سلاح‌های اتمی این رژیم دنیا را تهدید می‌کند.

روزنامه جروزالم پست چاپ رژیم صهیونیستی نوشت:‌ «موردخای وانونو» تکنسین سابق نیروگاه هسته‌ای دیمونا که به اتهام «افشای اسرار مرتبط با برنامه تسلیحات هسته‌ای»‌ رژیم صهیونیستی به 18 سال زندان محکوم شده بود، روز جمعه در اولین مصاحبه خود با یک رسانه اسرائيلی اعلام کرد که تصمیم وی در عکسبرداری از تاسیسات هسته‌ای دیمونا با هدف اطلاع‌رسانی به مردم خاورمیانه، دنیا و حتی اسرائیلی‌ها انجام شده است.
به گفته «وانونو» وی در طول دوره فعالیتش در دیمونا به خطر برنامه هسته‌ای اسرائيل پی‌برده و به شدت از آن ترسیده بود.
به گزارش تسنیم وانونو در سال 1365 به جرم مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی و افشای اسرار هسته‌ای رژیم صهیونیستی به 18 سال زندان محکوم شد. براساس این مصاحبه کارشناسان تخمین زدند که تاسیات دیمونا مواد لازم برای ساخت 200 کلاهک هسته‌ای را تولید کرده است.
وزارت جنگ رژیم صهیونیستی وانونو را پس از آزادی از زندان از سفر خارجی و صحبت با اتباع خارجی منع کرد. دلیل این مسئله نگرانی از در اختیار گذاشتن اسرار بیشتری از راکتور اتمی دیمونا بود.
وی اما در این گفت وگو اعلام کرد: «به این نتیجه رسیدم که وظیفه دارم مردم خاورمیانه و سراسر دنیا را از وجود این حجم از مواد منفجره در دیمونا آگاه سازم. وانونو در مصاحبه با این روزنامه عبری همچنین فاش کرد که «در زندان هیچ کس اجازه نزدیک شدن به سلول وی را نداشته است.»
این کارشناس هسته‌ای می‌گوید: 11سال از 18 سال دوران محکومیت خود را در سلول انفرادی سپری کرده است.
وانونو همچنین گفت: «به نظرم زمان خروج من از اسرائيل فرا رسیده چرا که هیچ کس به من شغلی نمی‌دهد و به من نزدیک نمی‌شود.
رژيم صهیونیستی پس از سپری شدن دوران حبس وانونو، اجازه داشتن شغل را نیز از وی سلب کرد. وانونو می‌گوید اکنون همسرش خرج او را می‌دهد.
آینده‌ای دشوار
 برای ارتش اسرائيل
«بایکل هرسترگ» ژنرال بازنشسته ارتش اسرائيل اما طی اظهاراتی نسبت به آینده ارتش رژیم صهیونیستی هشدار داد.
خبرگزاری‌ها به نقل از روزنامه «رای الیوم» اعلام کردند: «هرسترگ با انتشار مقاله‌ای در پایگاه خبری «مرکز مطالعات شرق نزدیک» در واشنگتن از راهبرد دشوار و پیچیده ارتش اشغالگر در آینده پرده برداشت و از تغییرات اساسی در صحنه راهبرد نظامی آن خبر داد. وی در توضیح این تحلیل خود گفت: طی چند سال گذشته طرف‌های مؤثر و کارآمد در لبنان و فلسطین که کوچکتر از یک کشور هستند موفق شدند اسرائيل را مجبور کنند وارد پنج درگیری مسلحانه بزرگ شود. این طرف‌ها این توان را دارند که اکنون با قدرت مراکز مسکونی و تاسیسات راهبردی مهم اسرائيل را زیر آتش شدید خود قرار دهند و به جنگ‌ ادامه دهند:‌ «بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، ارتش اسرائيل آینده‌ای مبهم و پرچالش خواهد داشت.