kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۵۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵

فتنه‌‌انگیزی حکام دست نشانده عرب علیه عراق در پوشش آشتی ملی

افشای جزئیات جدید از «کنفرانس فتنه در قطر» و هویت شرکت‌کنندگان در آن نشان می‌دهد رژیم های مرتجع عربی به دنبال فتنه‌گری علیه عراق در پوشش «آشتی ملی» هستند.

روز های چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته کنفرانسی تحت عنوان آشتی ملی در قطر برگزار شد که رسانه‌های عراقی از آن به عنوان «فتنه‌ای جدید علیه عراق» یاد کردند. در این میان حضور «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق بدون هماهنگی با دولت در قطر همزمان با برگزاری این کنفرانس بسیار خبرساز شده و نمایندگان پارلمان عراق خواستار برکناری وی شده‌اند. اما انتشار جزئیاتی جدید از این کنفرانس نشان می‌دهد، مرتجعین عرب خواب تازه‌ای برای دولت مردمی عراق دیده‌اند.
روزنامه «العربی الجدید» در توجیه برگزاری کنفرانس فتنه و دخالت آشکار قطر در امور عراق و اقدامات تفرقه‌افکنانه رژیم آل‌ثانی نوشت: «در آخرین ساعات پنجشنبه (12 شهریور)، رایزنی‌هایی با حضور سه گروه اهل سنت عراق با پوشش کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و حمایت بین‌المللی با هدف دستیابی به دیدگاه مشترک برای اصلاح روند سیاسی عراق و ایجاد تشکل یکپارچه اهل سنت انجام شد تا این تشکل به‌عنوان طرفی در کنفرانس آشتی ملی باشد». عناوین فریبنده‌ای همچون «طایفه‌گری»، «سهمیه‌بندی» یا «سهم‌خواهی»، «در حاشیه قرار داشتن اهل سنت» و... بارها از سوی رژیم‌های مدعی دفاع از اهل سنت همچون عربستان و قطر و رسانه‌های پرتعدادشان تکرار شده است.
به گزارش تسنیم، پایگاه «العربی الجدید» در ادامه فاش کرده است که «شرکت‌کنندگان در رایزنی‌هایی که در دوحه انجام شد، سه گروه از اهل سنت عراق شامل الجیش‌الاسلامی، اعضایی از حزب بعث عراق و شخصیت‌های اهل سنت شرکت‌کننده در روند سیاسی و در رأس آنها «سلیم‌الجبوری» رئیس پارلمان عراق و چند نماینده بودند که دیدگاه‌های خود را به‌صورت مکتوب به وزارت خارجه قطر درباره اصلاح روند سیاسی کنونی عراق تقدیم کردند که این دیدگاه‌ها شامل اصلاح قانون تروریسم، لغو قانون ریشه‌کنی حزب بعث و سهم‌خواهی و آزادی زندانیان سیاسی و همچنین تشکیل عراق ملی و چندحزبی و نه طایفه‌ای! بوده است.» این رسانه در ادامه تصریح کرد: «قرار است کمیته مشترکی از سه گروه اهل سنت شرکت‌کننده در نشست دوحه به‌منظور دستیابی به دیدگاه واحد و یکپارچه برای تشکیل تشکل سنی واحد ایجاد شود.» شرکت‌کنندگان در این رایزنی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که قطر میزبان دومین نشست همچون نشست اخیر باشد تا در نهایت به دیدگاه مشترک طیف اهل سنت دست یابند!
رژیم قطر برای توجیه اقدام مداخله‌جویانه خود از پوشش دروغین کنفرانس آشتی ملی و ادعای شرکت تشکل واحد اهل سنت در گفت‌وگوهای سنی - شیعی در عراق استفاده کرده است که این خط و رویکرد زیباسازی وجهه رژیم قطر از سوی رسانه‌هایی همچون العربی الجدید دنبال می‌شود، رژیمی که از مهم‌ترین حامیان گروه‌های تروریستی تکفیری در عراق به شمار می‌رود و  دعوت از چهره‌های بعثی و افراد تحت پیگرد دستگاه قضایی از توطئه شوم قطر برای وارد کردن بعثی‌ها به ساختار قدرت پرده برمی‌دارد.
نکته تاسف‌بار دیگر تاکید العربی الجدید بر شرکت «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق در کنفرانس تحریک‌آمیز دوحه است، این در حالی است که «الجبوری» پیش از سفر به دوحه مدعی شده بود که این سفر هیچ ربطی به این نشست‌ نداشته و در آن شرکت نخواهد کرد. به‌گفته تحلیلگران عراقی، قطر و عربستان از طریق برخی طرف‌های وابسته به خود برای خدشه وارد کردن به تظاهرات مسالمت‌آمیز و به خشونت کشاندن آن تلاش می‌کنند، در حالی که این تظاهرات از حدود چهار هفته پیش تنها با هدف درخواست برای اصلاح و مبارزه با فساد و بازخواست مفسدان آغاز شده بود.