kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۵۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
در سال جاری رخ داد

ورود صدها هزار تن برنج خارجی با وجود ممنوعیت واردات

با وجود ممنوعیت واردات برنج شاهد ورود هزاران تن برنج به کشور بوده و سؤال اینجاست که چه کسانی ورود این محموله‌ها را موجب شده‌اند.

علی‌رغم ممنوعیت واردات برنج، شاهد ورود هزاران تن برنج به کشور هستیم. اینکه این برنج چگونه وارد می‌شود سؤالی است که ذهن بسیاری از دلسوزان را به خود مشغول کرده.
به گزارش تسنیم امسال و سال گذشته با وجود ممنوعیت ثبت سفارش برنج که به منظور کنترل واردات و کاهش میزان آن توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته، کماکان شاهد واردات این محصول هستیم. اما کشاورزان از واردات بی‌رویه برنج گلایه داشته و عنوان می‌کردند که این واردات برنج خارجی باعث زمین خوردن و کاهش قیمت برنج تولیدی آنها می‌شود.
با این اقدام وزارت جهاد کشاورزی، توپ به زمین سازمان توسعه و تجارت افتاد که چرا ثبت سفارشی برای برنج، در زمان ممنوعیت آن صادر می‌کند. به همین منظور افخمی راد نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این واردات از طریق ثبت سفارش‌های گذشته انجام می‌شود و قانونی است.
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت نیز در پاسخ گفت: حرف جدیدی برای گفتن ندارد.
مسعود کرباسیان، مدیرعامل گمرک درباره چگونگی واردات غیرقانونی برنج، با بیان اینکه براساس قانون، ملوانان و مرزنشینان می‌توانند بدون ثبت سفارش، برنج وارد کنند اعلام کرد: براساس قانون 103 هزار ملوان کشور 6 بار در سال و هر بار 700 کیلو و حدود پنج میلیون نفر مرزنشین به استثنای استان‌های گیلان و مازندران به ازای هر نفر 50 کیلو بدون ثبت سفارش می‌توانند برنج وارد کشور کنند.
وی همچنین گفته که اگر می‌خواهیم ورود برنج به کشور به طور کلی ممنوع شود باید قانون را عوض کنیم. ما مجری قانون هستیم و نمی‌توانیم خودمان قانون را تغییر دهیم.
بانک‌ها دست دارند
 نه ملوانان
لازم به ذکر است که درباره زمان اعلام ممنوعیت ثبت سفارش برنج در سال گذشته نیز اتفاق نظر وجود ندارد و زمان‌های متعددی مطرح می‌شود. دبیر انجمن برنج این زمان را فروردین، دبیر انجمن واردکنندگان برنج مهر ماه و معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی این زمان را اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد.
طبق آمارهای رسمی گمرک، در سال گذشته حدود 910 هزار تن برنج به کشور وارد شد و در پنج ماهه ابتدایی امسال هم 340هزار تن ارزش برنج وارد شده هم 354میلیون دلار است.
بنا بر این گزارش در کنار این حجم از واردات می‌توان به واردات غیرقانونی نیز اشاره کرد به طوری که یک مسئول انجمن واردکنندگان برنج کشور اعلام کرد که در ماه‌های ابتدایی سال جاری ماهانه 30 هزار تن برنج قاچاق به کشور آمده است.
وی دلیل این واردات لجام گسیخته را متوجه بانک‌هایی دانست که به دلیل سودآوری واردات برنج به این کار روی آورده‌اند.
دبیر انجمن برنج نیز گفت که واردات این حجم از برنج توسط مرزنشینان و ملوانان پذیرفتنی نیست و نمی‌شود پذیرفت که واردات یک سوم برنج، کار آنها باشد اما باید ثبت سفارش‌های برنج که مانند چک‌های سفید امضا صادر می‌شود را جمع کرد.
جمیل علیزاده‌شایق اضافه کرد که بنده اطلاعی از واردات ملوانان نداشتم اما باید میزان واردات بدون ثبت سفارش برنج توسط آنها و مرزنشینان را از کل مجوز واردات برنج کم کرد تا تنظیم بازار این محصول را از بین نبرد.
همچنین یکی از واردکنندگان برنج که در یکی از مؤسسات شبه دولتی فعال است، گفت: قیمت هر کیلو برنج وارداتی با هزینه تمام شده دو هزار تومان است اما این محصول در بازار مصرف چهار تا پنج هزار تومان به فروش رسیده و سود سرشاری را نصیب واردکننده یا توزیع‌کننده می‌کند.