kayhan.ir

کد خبر: ۵۴۵۰۱
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶

نحوه رتبه‌بندی 100 شرکت برتر ایران اعلام شد

مدیر مرکز رتبه‌بندی یکصد شرکت برتر ایران نحوه رتبه‌بندی این شرکت‌ها را اعلام کرد.

مجید درویش در یک نشست خبری گفت: در فرآیند رتبه‌بندی شرکت‌های برتر این شرکت‌ها علاوه بر مقایسه با یکدیگر، در گروه خودشان نیز با هم مقایسه می‌شوند، با این ارزیابی تصویری از رشته های کسب و کار در کشور ارائه می‌شود که می‌تواند مورد استفاده سیاست‌گذاران اقتصادی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه سال گذشته نیز کف‌ فروش شرکت‌ها برای حضور در این ارزیابی 20میلیارد تومان تعیین شده بود، گفت: این رقم 2 سال پیش معادل 40 میلیارد تومان بود.
به گفته وی، در ارزیابی شرکت‌ها وضعیت مالکیت آنها در سه دسته مالکیت دولتی، مالکیت خصوصی و شرکت‌های با مالکیت نهادها و مؤسسات عمومی تقسیم‌بندی می‌شود.
درویش تصریح کرد: در رتبه‌بندی سال گذشته در بین 100 شرکت اول 7 درصد دولتی، 65 درصد خصوصی و 25 درصد نیز عمومی بودند.
وی همچنین با اشاره به ارزیابی 500 شرکت برتر ایران با 500 شرکت برتر ترکیه و آمریکا در سال گذشته، گفت: فروش اولین شرکت برتر ترکیه 2/1 برابر فروش اولین شرکت برتر ایران بود و فروش اولین شرکت برتر آمریکا 30 برابر فروش اولین شرکت برتر ایران تعیین شد.
وی توضیح داد: در ایران گروه فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و شرکت‌ها و گروه‌های چند رشته صنعتی سه دسته اول شرکت‌های برتر را تشکیل می‌دادند در حالی که این تقسیم‌بندی در ترکیه شامل گروه فرآورده‌های نفتی، انرژی و خرده‌فروشی و در آمریکا شامل گروه فرآورده‌های نفتی، فروشگاه‌ها و بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌شد.
وی در پاسخ به این سؤال فارس که با توجه به رکود موجود در کشور، آیا پیش‌بینی شما از میزان فروش شرکت‌های مورد ارزیابی در فرآیند امسال نسبت به سال گذشته کاهشی است؟ گفت: میزان تولید شرکت‌ها در سال 93 نسبت به 92 کاهش نداشته و علاوه بر این، هر سال شاهد رشد 20 تا 30 درصدی فروش شرکت‌ها هستیم، به همین دلیل پیش‌بینی ما کاهش فروش شرکت‌ها نیست.
مدیر مرکز رتبه‌بندی 100 شرکت برتر همچنین از افزایش 15 درصدی هزینه ارزیابی شرکت‌ها در فرآیند امسال خبر داد و گفت: هزینه ارزیابی 100 شرکت اول با 400 شرکت بعدی متفاوت است.
در ادامه این برنامه مجتبی رجب‌بیگی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز با اشاره به برگزاری هجدهمین همایش معرفی 100 شرکت برتر ایران در بهمن ماه سال جاری، اظهار داشت: ثبت‌نام از شرکت‌های متقاضی حضور در این فرآیند از مرداد ماه آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه دارد.