kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۸۶۲
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵

پهپادهای نامرئی روسیه و چین شکارچی جنگنده‌های رادار گریز آمریکا

به نوشته یک نشریه آمریکایی، روسیه و چین سرگرم طراحی و ساخت پهپاد فوق مدرن با قابلیت شناسایی و انهدام جنگنده‌های رادارگریز آمریکا هستند.

در پی رزمایش هوایی بزرگ و کم‌سابقه نیروهای آمریکایی و ناتو در خاک اروپا، تحرکاتی نیز در شرق صورت گرفت که بیش از هر چیز مؤید تشدید تنش‌ها بین روسیه و چین از یک طرف و آمریکا از طرف دیگر است.
ارتش روسیه یک موشک قاره‌پیما را در پایگاه موشکی «کاپوستین‌یار» بندر «آستاراخان» آزمایش کرد. به گزارش تسنیم، این موشک که «توپول آر.اس-12» نام دارد، به هدف مشخص شده در منطقه «ساری‌شگن» قزاقستان اصابت کرد.
علاوه بر آن، طرح‌های جداگانه‌ای توسط متخصصان روسی و چینی در دست اجراست که در صورت نتیجه دادن، ایالات متحده با شرایط کاملاً جدیدی روبرو خواهد شد.
خبرگزاری فارس به نقل از نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» و در ارتباط با طرح‌های روسیه و چین گزارش داد که «طرح چینی‌ها به پهپادی مربوط می‌شود که در ارتفاع بسیار بالا پرواز می‌کند و طرح روس‌ها نیز به پهپاد در ارتفاع کم مربوط است.»
نشریه آمریکایی نشنال اینترست نوشت: «اوایل سال جاری اولین تصاویر پهپاد موسوم به «عقاب آسمان» که قابلیت پرواز در ارتفاع بالا را داشته از سوی رسانه‌های چینی منتشر شد.»
این نشریه به نقل از «جفری لین» و «پی دبلیو سنگر» از کارشناسان امور نظامی افزود: «پهپاد برد بلند و ضد جنگنده‌های رادارگریز «عقاب آسمان» می‌تواند علیه هواپیماهایی مثل بمب‌افکن «بی-2» و ناوشکن «دی.دی.جی-1000» آمریکا به کار رود. این پهپاد به عنوان دیده‌بان، می‌تواند نیروی هوایی چین را قادر سازد جنگنده‌های رادار گریز، موشک‌ها و کشتی‌های دشمن را قبل از آنکه وارد فضا و آب‌های این کشور شود، شناسایی و رهگیری کند.
این پهپاد چینی همچنین می‌تواند کامیون‌های حامل موشک، سامانه‌های دفاع هوایی مستقر در روی زمین را شناسایی کند.
نشنال اینترست در رابطه با پهپاد روس‌ها هم نوشت که «ولادیمیر می‌کیف» معاون شرکت «کرت» (تولید کننده سامانه‌های الکترونیکی) در این رابطه گفته «پهپاد جدید روسیه مشابه پهپاد «عقاب آسمان» چینی‌هاست و قادر است در ارتفاع کم پرواز کرده و جنگنده‌های رادارگریز «اف-35»، «اف-22» و «بی-2» را شناسایی و منهدم کند.»
«می‌کیف» درباره ویژگی دیگر این پهپاد گفت که با توجه به ایجاد حوزه الکترومغناطیسی در اطراف این پهپاد، رادارهای دشمن نمی‌توانند آن را ببینند. این پهپاد همچنین می‌تواند موشک‌های هوا به هوا را هدف قرار دهد.
نشنال اینترست نوشت: «در صورت واقعیت داشتن این سخنان، پهپاد جدید روسیه قادر است بدون این که خود شناسایی شود، جنگنده‌های رادارگریز آمریکا را شناسایی کند.»
«دیو ماجیمدار» سردبیر نشریه نیروی دریایی آمریکا نیز در این باره گفت: روسیه و چین الآن در حال ساخت سامانه‌های دفاع هوایی همراه با رادارهای جدید با پهنای باند «یو اچ اف» و «وی اچ اف» هستند.
ژنرال «هاوک کارلیسل» رئیس بخش فرماندهی نبرد هوایی آمریکا (از 10 مقر فرمانده‌ای مهم نیروی هوایی آمریکا) نیز در این زمینه گفت: جنگنده رادار گریز شگفت‌انگیز است، اما شما باید چیزی بیش از یک جنگنده رادار گریز داشته باشید. شما باید تلفیقی از قابلیت‌های مختلف را در این عرصه داشته باشید و این بسیار مهم است.
ناتو
خبر دیگر اینکه چهار فروند از جنگنده‌های «اف-22» آمریکا برای شرکت در مأموریت آموزشی ناتو، وارد آلمان شدند.
پیش از این «دبورا جیمز» فرمانده نیروی هوایی آمریکا، اعلام کرده بود: کشورهای شرق اروپا از دخالت روسیه در اوکراین نگران هستند و اقدام آمریکا برای استقرار جنگنده‌های اف-22 در اروپا، بخشی از تلاش گسترده واشنگتن در حمایت از اعضای ناتو در شرق اروپا و کاهش نگرانی این کشورها خواهد بود.