kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۶۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸

داوود اوغلو 11 پست کابینه موقت را به مخالفان دولت پیشنهاد داد

نخست‌وزیر ترکیه که پس از شکست در تشکیل کابینه ائتلافی، مأمور شکل دادن کابینه دولت انتخابات شده است 11 وزارتخانه را به اعضای احزاب مخالف پیشنهاد کرد.

رسانه‌های ترک‌زبان روز چهارشنبه از پیشنهاد«احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر موقت ترکیه به احزاب مخالف برای پذیرش چندین وزارتخانه خبر دادند.
 به گزارش فارس به نقل از پایگاه «دیلی صباح»، داوود اوغلو که از سوی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه عهده‌دار تشکیل دولت موقت تا زمان برگزاری انتخابات مجدد، شده است، مجموعا 11 پست وزارتی را به اپوزیسیون پیشنهاد داده است.
نخست وزیر در حالی پنج روز فرصت دارد تا کابینه دولت موقت را تشکیل دهد که قانون وی را مجبور می‌کند برخی سمت‌های کابینه را به اعضای احزاب اپوزیسیون ارائه دهد. در صورتی که احزاب اپوزیسیون این پیشنهاد را نپذیرند نامزدهایی خارج از پارلمان می‌توانند برای پر کردن سمت‌ها انتخاب شوند. در بین سه حزب رقیبی که در انتخابات هفتم ژوئن آرای لازم را به دست آوردند اما تنها حزب دموکراتیک خلق نسبت به حضور در چنین دولتی ابراز مخالفت نکرده است.
از دست دادن شمار زیادی از کرسی‌های پارلمانی حزب حاکم، عدالت و توسعه، در انتخابات موجب شد تا داوود اوغلو نتواند به صورت تک‌حزبی دولت تشکیل دهد. اختلاف نظر جدی میان این حزب و احزاب رقیب همچنین باعث شد تا او در تشکیل کابینه ائتلافی نیز ناکام بماند و همین امر ناچارا ترکیه را به برگزاری انتخابات مجدد وادار کرده است.
قرار است تا زمان برگزاری انتخابات در روز 1 نوامبر (10 آبان)، دولت اشتراکی به ریاست داوود اوغلو با مشارکت احزاب مختلف، مستقر شود. بر اساس قانون اساسی ترکیه، در صورتی که پستی در کابینه خالی بماند و احزاب آنها را نپذیرند، آن سمت به نامزدهای مستقل خارج از پارلمان سپرده می‌شود.