kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۶۴۱
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵

چهار سوی پنج قاره

  دستگیری، عامل انفجار پس از 19 سال
ماموران امنیتی سعودی می‌گویند بعد از 19 سال موفق شدند «احمد ابراهیم المغسل» که متهم به مهندسی انفجار «خُبَر» است را بازداشت کنند. در 25 ژوئن سال 1996 میلادی (4 تیر 1375) در پی انفجار یک کامیون بمب‌گذاری شده در پایگاه نیروهای آمریکایی در شهر «خُبَر» عربستان، 19 سرباز آمریکایی کشته و حدود 400 تن زخمی شدند.
دونالد ترامپ، خبرنگار مکزیکی را اخراج کرد
«دونالد ترامپ» کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبرنگار مکزیکی را از نشست خبری خود اخراج کرد.
ترامپ در پاسخ به «خورخه راموس» خبرنگار مکزیکی شبکه آمریکایی اسپانیایی زبان «اونیویسیون» که سعی داشت درباره برنامه‌های «ترامپ» در مورد قوانین مهاجرت از وی سؤال کند، گفت: «بنشینید! من به شما اجازه صحبت کردن نمی‌دهم!» این خبرنگار به دنبال اصرار برای سؤال، از نشست خبری اخراج شد.
مواضع ترامپ علیه مکزیک بسیار تند است و این مسئله با اعتراض مقامات مکزیکی مواجه شده است.
شکست اردوغان در انتخابات زودهنگام
نتایج یک نظرسنجی انجام شده در ترکیه نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه مانند انتخابات اخیر، در انتخابات زودهنگام نیز به اکثریت مطلق دست نخواهد یافت.
 نتایج این نظرسنجی در پایگاه خبری «اسکای نیوز» و خبرگزاری «رویترز» منتشر شد. براساس این نظرسنجی، حزب «اردوغان» تنها به 7/41 درصد آراء دست خواهد یافت.
سلاح‌های اسرائیل در جنگ داخلی سودان
طبق گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، سلاح‌های ساخت رژيم صهیونیستی در جنگ داخلی سودان جنوبی مورد استفاده قرار گرفته است. کمیته کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد، بخشی از این سلاح‌ها پیش از شروع جنگ داخلی در این کشور در اختیار سازمان امنیت ملی سودان قرار گرفته است اما بیشتر این سلاح‌ها در حین جنگ به این کشور ارسال شده‌اند!
استفاده داعش از سلاح شیمیایی تایید شد
سازمان پزشکان بدون مرز با استناد به شواهد و مستندات پزشکان تائید کرد که شمال حلب هدف حملات شیمیایی داعش قرار گرفته است. روزنامه وال‌استریت ژورنال آمریکا نیز گزارش داده است که به اعتقاد کاخ سفید داعش به گاز سمی خردل از سوریه یا عراق دست یافته است.
واکنش علمای بحرینی به محدودیت‌های جدید
علمای بزرگ بحرین با صدور بیانیه‌ای کوتاه سخنان وزیر کشور در خصوص لزوم اخذ مجوز برای سخنرانی روی منابر را با قاطعیت رد کردند. بیش از 100 عالم دینی و امام جماعت بحرین نیز با امضای طوماری از بیانیه علمای بزرگ در نپذیرفتن هرگونه محدودیت برای سخنرانی‌های مذهبی حمایت کردند.
وزیر کشور بحرین اخیرا طی یک سخنرانی تاکید کرد که دولت قصد دارد برخوردهای امنیتی را تشدید کند و سخنرانی‌های مذهبی را به کنترل خود درآورد.