kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۶۳۶
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
مدیرعامل تأیید کرد

وام 500 میلیون تومانی مسکن برای مدیران بیمه ایران!

در شرایطی که بسیاری از مردم در حسرت دریافت تسهیلات اندک مسکن سال‌ها چشم انتظار می‌مانند مدیرعامل شرکت بیمه ایران پرداخت وام 500 میلیون تومانی مسکن به اعضای هیئت مدیره این شرکت را قانونی دانست!

محمود امراللهی در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت در وزارت اقتصاد در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه حدود چندین ماه پیش اعضای هیئت مدیره بیمه ایران هر کدام بیش از 500 میلیون تومان بابت وام ضروری مسکن برای خود به تصویب رساندند، این اقدام براساس چه مجوزی صورت گرفته و آیا وزیر اقتصاد از آن باخبر است؟ گفت: کارکنان رسمی بیمه مرکزی، بیمه ایران و در گذشته بیمه دانا، البرز و آسیا دارای یک آیین‌نامه مشترک استخدامی بودند و اگر پرداختی صورت می‌گیرد، براساس این آیین‌نامه استخدامی انجام می‌شود.
مدیرعامل بیمه ایران با تأکید بر اینکه هیچ کس اجازه ندارد وامی را برای خود تعیین، تصویب و پرداخت کند، افزود: پرداخت وام ضروری مسکن یا هر وام دیگری با هر عنوان براساس آیین‌نامه مربوطه در سال 81 صورت گرفته است و اقدامی خارج از ضوابط و مقررات نیست.
وی همچنین در حاشیه این نشست با تأکید بر اینکه بنده وامی با این مبلغ ذکر شده دریافت نکرده‌ام، در پاسخ به این سؤال که پس ارقامی که به تصویب رسیده است، چیست؟ توضیح داد: ارقام، مختلف است و بنده آنها را در ذهن ندارم.
امراللهی در پاسخ به این سؤال که بیمه ایران ساختمانی خریداری کرده که به نظر بلااستفاده مانده، این در حالی است که این شرکت با زیان انباشته مواجه است، این دو موضوع چگونه توجیه‌پذیر است؟ عنوان کرد: سال 88 بیمه ایران زمینی خریداری کرد که تمام مجوزهای آن دریافت شد. تاکنون 40 متر برای ساخت آن گودبرداری شده و قرار بود دو برج 34 طبقه به مساحت 190 هزار متر مربع احداث شود.
مدیرعامل بیمه ایران ادامه داد: اما پس از تحویل، متوجه شدیم که زمین معارض دارد و به دلیل گودبرداری همسایه‌ها شاکی بودند و اقدام حقوقی علیه شرکت انجام دادند و این پروژه حدود 7-6 ماه متوقف شد. در ادامه اختلافاتی بین شرکت مالک که نیمی از آن را داشت و بیمه ایران که مالک نیم دیگر بود، ادامه یافت و با توجه به وضعیت بحرانی تصمیم گرفته شد که مشکلات مدیریتی برطرف شود و اداره آن به شرکتی که مدیریت کلان پروژه را برعهده داشت، سپرده شود.
وی با اشاره به اینکه چون ساخت، تکمیل و بهره‌برداری این پروژه چندین سال به طول می‌کشید، اضافه کرد: در عین حال، بیمه ایران دارای ساختمان‌های زیادی است که بسیاری از آنها فرسوده بودند که هزینه‌های زیادی را به ما تحمیل می‌کردند، بر این اساس کارهای کارشناسی انجام شد و از محل فروش همان پروژه قبلی (سهم بیمه ایران دریافت شد) و فروش سایر ساختمان‌های قدیمی و متروکه تصمیم گرفته شد که محل جدیدی به صورت آماده به عنوان ستاد مشترک شرکت بیمه ایران خریداری شود.
امراللهی با این توجیه که شرکت‌های بیمه بزرگ در دنیا دارای ساختمان‌های مجهز و پیشرفته هستند، تصریح کرد: بیمه ایران از این ساختمان‌ها بی‌بهره بود و داشتن چنین ساختمانی مناسب بود، بنابراین ساختمانی را در ضلع شمالی اتوبان همت از طریق برگزاری مزایده و با رعایت تمامی ضوابط و مقررات خریداری کرد.
سرنوشت خسارت
بیمه توسعه
یک عضو هیئت مدیره بیمه ایران هم در نشست فوق در خصوص مشکلات بیمه توسعه که این شرکت مسئول بازپرداخت تعهدات آن شده است، اظهار داشت: قرار بود اموال بیمه توسعه به بیمه ایران منتقل شود ولی مقاومت‌هایی توسط سهامداران برای این انتقال انجام شد و همین مسئله، مشکلاتی را به وجود آورد.
حیدری تصریح کرد: در اسفند سال گذشته اعلام شد 32 نفر از بیمه‌گزاران بیمه توسعه به دلیل عدم پرداخت دیه به زندان افتاده‌اند که بیمه ایران این افراد را در اولویت قرار داد و خسارت آنها را پرداخت کرد.
وی با بیان اینکه مجموع خسارت‌های شرکت بیمه توسعه هزار میلیارد تومان است که تاکنون 200 میلیارد تومان آن پرداخت شده است، گفت: با توجه به گشایش‌های به وجود آمده در انتقال اموال بیمه توسعه به بیمه ایران، تا 3 ماه آینده خسارت‌های این شرکت پرداخت خواهد شد.