kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۶۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۳
عسکری:

مالیات 503 نفر در کشور بیش از 50 میلیون تومان است

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: فقط 503 نفر در کشور بیش از 50 میلیون تومان مالیات می‌دهند.

علی عسکری در گفت‌وگو با مهر درباره سهم و میزان مالیات پرداختی افراد در کشور براساس درآمدهایشان گفت: هر جامعه‌ای حق و حقوقی دارد و کسانی که فرصت کار و فعالیت در جامعه را پیدا کرده‌اند و از امکانات کشور استفاده می‌کنند، باید مالیات آن را هم بپردازند، این در حالی است که سازمان امور مالیاتی، مالیات‌ها را براساس درآمدهای افراد شناسایی و وصول می‌کند.
وی افزود: اگر کسی درآمدی کسب نکرده باشد و سازمان امور مالیاتی از وی مالیات اضافه دریافت کرده باشد، اطلاع دهد تا ما رسیدگی کنیم و حقوق آنها را باز گردانیم. برخی می‌گویند که مغازه‌های خود را به خاطر مالیات می‌بندند اما همین افراد در جای دیگری مغازه دارند و یا پس از مدت زمان کوتاهی دوباره فعالیت خود را آغاز می‌کنند و تمامی این کارها برای فرار کردن از پرداخت مالیات است.
عسکری با اعلام اینکه 72درصد مودیان در کشورمان کمتر از 500 هزار تومان مالیات می‌پردازند، یعنی مالیات پرداختی 496 هزار و 431 مودی بین یک ریال تا 500 هزار تومان است، افزود: 3/1 درصد از افراد مالیات پرداختی‌شان بین 3 تا 5 میلیون تومان، 2/2 درصد از افراد مالیات پرداختی‌شان بین 5 تا 10 میلیون تومان، کمتر از یک درصد از افراد مالیات پرداختی‌شان بین 10 تا 50 میلیون تومان و یک دهم درصد از افراد مالیات پرداختی‌شان بیش از 50 میلیون تومان است که تعداد آنها به 503 نفر می‌رسد.
وی درباره روند فرار مالیاتی در کشور گفت: سازمان امور مالیاتی کشور فرار مالیاتی را به هیچ دستگاه، سازمان و شخصی منتسب نمی‌کند و کسانی که فرار مالیاتی دارند، روزنه‌های احتمالی قانون را پیدا می‌کنند و با شناخت آنها سوءاستفاده کرده و از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به عنوان نمونه، واردات کالا به مناطق آزاد، آزاد است و این کار قانونی محسوب می‌شود اما خروج کالا از این مناطق باید از مبادی گمرک و با پرداخت سود بازرگانی و حقوق گمرکی و غیره صورت گیرد و چنانچه خارج از این مسیر اقدام شود، فرار مالیاتی تلقی می‌شود، زیرا این فرد درآمدی کسب کرده و برای آن، مالیات عملکردی هم ارائه نمی‌کند و براین اساس، قابل شناسایی نیست.
عسکری فرار مالیاتی در بازارچه‌های مرزی را نمونه دیگری ذکر و بیان کرد: هر فردی که در بازارچه‌های مرزی فعالیت می‌کند و دارای کارت پیله‌وری و مرزبانی است، می‌تواند 80 دلار کالا وارد کشور کند اما برخی با این کارت‌ها تا 800 هزار دلار هم کالا وارد کرده‌اند و این فرار مالیاتی است. رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: ترانزیت کالا نیز نوعی دیگر است. ترانزیت‌هایی به کشورهای عراق، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و غیره صورت می‌گیرد اما کالا در میانه راه در کشور خالی می‌شود ولی کامیون از مرز عبور می‌کند و این فرار مالیاتی است.