kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۹۱۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸

اقتصاد در آینه رسانه‌ها

تکذیب مداخله دست‌های پشت پرده در نزول بورس
همشهری
در یک ماه اخیر رسانه‌های حامی دولت با توسل به اخبار دروغ، علت سقوط بورس پس از توافق هسته‌ای را توطئه دلواپسان و اقدام حقوقی‌ها اعلام کردند!اما همشهری در این باره نوشت: مدیرعامل بورس تهران شایعه دستکاری در بورس تهران توسط دست‌های پشت پرده را پس از پایان مذاکرات هسته‌ای تکذیب کرد و در عین حال از بازدید ۲۰ گروه از سرمایه‌گذاران خارجی از بورس تهران خبر داد.حسن قاليباف‌اصل مديرعامل بورس تهران روز گذشته در جريان يك نشست خبري به تشريح دلايل نزول بورس پرداخت و در عين حال در مورد چگونگي حضور سرمايه‌گذاران خارجي در بورس توضيح داد.
قاليباف‌اصل در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه از او پرسيد آيا پس از پايان مذاكرات هسته‌اي در برخي گروه‌ها با مداخله در بورس زمينه نزول بورس را فراهم كردند، گفت: شايعه مداخله دست‌ها‌ي خارج از بورس در بازار سهام را ما هم شنيديم و به‌صورت جدي مورد بررسي قرار داديم اما جمع‌بندي تخصصي ما اين بود كه نزول بورس ناشي از مداخله دست‌هاي خارج از بورس نبوده است.
مديرعامل بورس تهران درباره دلايل نزول بورس توضيح داد: ابهام‌هايي كه در حوزه سهام پالايشگاه‌ها، تعيين خوراك پتروشيمي و قيمت‌گذاري گندله سنگ‌آهن وجود دارد بازار سهام را به هم ريخته است. اگر مي‌خواهيم سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي به بورس اعتماد كنند بايد در حوزه قوانين و فضاي كسب و كار شركت‌ها ثبات و شفافيت ايجاد كنيم.
او اضافه كرد: قيمت‌ها را در بازار سهام نيرو‌هاي عرضه و تقاضا تعيين مي‌كنند، مطمئنا وضع فعلي ناشي از تحليل بازار برمبناي فضاي فعلي اقتصاد، روند قيمت نفت و فلزات در بازار جهاني و ساير عوامل اقتصادي و غيراقتصادي است.
درست است كه اخبار مثبتي در ماه‌هاي اخيرمنتشر شده و اتفاقات خوبي افتاده است ولي بازار براي تحليل اثر اين رويداد‌ها برصنايع مختلف بورس به زمان بيشتري نياز دارد. او با بيان اينكه درشرايط فعلي بحث بي‌اعتمادي به بازار سرمايه اصلا مطرح نيست، تأكيدكرد: همانطور كه مي‌دانيد وضع فعلي و ركود موجود فقط مربوط به بازار سرمايه نيست و ساير بازار‌ها هم در شرايط فعلي در ركود به‌سرمي‌برند.

یارانه‌ها حذف نمی‌شود تا اصولگرایان قدرت نگیرند!

آرمان
روزنامه حامی دولت،پشت پرده عدم اقدام عاجل دولت دراصلاح پرداخت نقدی یارانه‌ها را اینگونه افشا کرد: یارانه نقدی تیرماه نیز همچون ماه‌های گذشته با تاخیر 4 روزه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. بررسی دوره‌های زمانی پرداخت یارانه در دولت یازدهم نشان می‌دهد که در میان جابجایی‌های زمانی صورت گرفته در پرداخت یارانه‌ها دولت یک ماه یارانه به مردم بدهکار شده است.
یارانه نقدی ابتدا در هفته اول هر ماه پرداخت می‌شد، اما بعد‌ها به پانزدهم و سپس به بیستم هر ماه منتقل شد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم پرداخت یارانه نقدی نامنظم‌تر از قبل انجام شد تا اینکه حالا به بیست و هفتم هر ماه رسیده است.
برخی علت پرداخت‌های لرزان یارانه‌ها از سوی دولت را حذف یارانه نقدی افراد می‌دانند، اما از سویی دیگر برخی علت این اقدام را کمبود منابع مالی دولت دانسته و معتقدند دولت با تاخیر در پرداخت یارانه‌ها سعی دارد بتواند تا پایان سال یارانه یک یا دو ماه را پرداخت نکند تا بلکه کمبود منابع را جبران کند.
در همین ارتباط مهدی پازوکی در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: پرداخت نقدی یارانه‌ها در اقتصاد ایران به صرفه نیست. ادامه این روند نتیجه‌ای جز به‌وجود آمدن فقر در بلند مدت برای افراد جامعه نخواهد داشت. همچنین بخش زیادی از درآمدهای کشور را از این طریق از دست خواهیم داد.
پرداخت یارانه حداکثر باید به افراد تحت پوشش کمیته امداد خمینی و بهزیستی داده شود. یعنی به عبارت علمی‌تر حداکثر باید به سه دهک پایین جامعه یارانه پرداخت شود.
پازوکی می‌گوید: درحالی که دولت احمدی‌نژاد ربع قرن اقتصاد ایران را به عقب برده است، ادامه این روال از سوی دولت فعلی نمی‌تواند فایده‌ای برای جامعه ما داشته باشد. هرچند معتقدم دولت باید یارانه‌ها را حذف کند اما اکنون زمان آن نیست و باید در شهریور 1396 این اتفاق بیفتد.
وی در ارتباط با علت حذف یارانه‌ها در شهریور 96 می‌گوید: با قدرت رسانه‌ای که در دست محافظه‌کاران هست این اقدام باعث می‌شود قدرت دوباره به دست کسانی بیافتد که عاملان اجرای طرح پرداخت یارانه‌ها هستند. بنابراین بهترین زمان برای حذف کل یارانه‌ها شهریور 1396 است و این به نفع پیشرفت اقتصاد ایران است.
پازوکی می‌گوید: در شرایطی که 5 ماه از سال می‌گذرد به بودجه‌های عمرانی یک ریال تخفیف داده نشده و این درحالی است که اکنون در مملکت دو حقوق پرداخت می‌شود. متاسفانه این به نفع اقتصاد کشور نیست، زیرا در هیچ کجای دنیا اقتصاد کشورها با پرداخت یارانه اداره نمی‌شود. تنها کاری که در حال حاضر باید دولت به آن اقدام کند، حذف طبقات پردرآمد برای پرداخت یارانه است.

برخورد تاسف بار دولت با صنایع لبنی است

قانون
قانون درباره وضعیت صنایع لبنی نوشت: در شرایطی که بازار فرآورده‌های لبنی کشش افزایش قیمت‌ها را ندارد، دولت با پا در میانی تلاش می‌کند مشکلات صنعت شیر را از دامداران به سمت صنایع لبنی شیفت دهد.
به عبارتی وقتی صنایع لبنی نمی‌توانند شیرخام را با قیمت مصوب بخرند، مسئولان با اهرم فشار قصد دارند کارخانه‌ها را مجبور به پذیرش قیمت مذکور کنند و با ارسال ناظرانی از سازمان حمایت، مانع از تخطی لبنیاتی‌ها شوند. ساده‌تر اینکه دولت، از طرفی مانع افزایش قیمت محصولات نهایی لبنی در بازار شده و از سوی دیگر با تعیین کف قیمت، صنایع لبنی را در حصاری ناگریز محبوس می‌کند.
 اگرچه هنوز سازمان حمایت وارد عمل نشده و مسئولان همچنان بر نرخ مصوب اصرار دارند اما نحوه برخورد دولت در مواجهه با این صنعت بزرگ، کمی تاسف برانگیز است. به جرات می‌توان گفت صنعت لبنیات، یکی از رقابتی‌ترین صنایع کشور است که بالغ بر 1100 برند در این حوزه فعالیت می‌کنند.
بنابراین تنوع محصول و عرضه وسیع فرآورده‌های لبنی می‌تواند برای مشتری آزادی انتخاب را به ارمغان آورد. آزادسازی قیمت در این صنعت، شاید به مذاق دولتی‌ها خوش نیاید و مسئولان همچنان دوست داشته باشند بر صنایع شیر احاطه داشته باشند اما اگر این اتفاق بیفتد، نظام عرضه و تقاضا سیر طبیعی و نرمال خود را طی خواهد کرد...
دخالت دولت در این بازار نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه باری اضافی بر دوش تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است... گویا ترس دولت از رهاسازی قیمت فرآورده‌های لبنی، ریشه‌ای دارد که باید رد پای آن را در عدم سیاست گذاری مناسب و عدم اعتقاد و الزام به شرایط رقابتی بازار جست‌وجو کرد.