kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۹۱۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
یک شرکت تولید‌کننده نرم‌افزارهای ضد ویروسی:

خدمات بانکداری موبایلی هدف اصلی هکرها است

یک شرکت معتبر تولید‌کننده نرم‌افزارهای ضد ویروس با اعلام شناسایی بیش از 290 هزار برنامه بدافزار، اظهار داشت که خدمات بانکداری موبایلی هدف اصلی هکرها هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شرکت روسی کاسپرسکای در گزارش امنیتی خود از سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ به مرور مهم‌ترین و برجسته‌ترین رویدادهای امنیتی و تهدیدات سایبری در این دوره پرداخت.
براساس این گزارش منبع ۵۱ درصد از تهدیدات اینترنتی که در این دوره به‌وسیله محصولات کاسپرسکای شناسایی و مسدود شدند به روسیه برمی‌گردد. همچنین آمریکا، هلند، آلمان، فرانسه، جزایر ویرجین، اوکراین، سنگاپور، انگلیس و چین نیز به‌ ترتیب منبع بالاترین میزان انتشار تهدیدات سایبری در این دوره بودند.
 طبق این بررسی در فصل دوم سال ۲۰۱۵ یک میلیون بسته بدافزاری موبایلی یعنی ۷ برابر بیشتر از سه ماهه قبل از آن شناسایی شده است.
حملات سازمان‌یافته با اهداف مالی
 کاسپرسکای در سه ماهه نخست ۲۰۱۵ حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار مورد حمله بدافزاری را برای سرقت دارایی کاربران از طریق خدمات بانکی آنلاین ثبت کرده است که این رقم حدود ۸۰۰ هزار مورد کمتر از فصل پیشین است.
تهدیدات مالی به بدافزارهای بانکی محدود نمی‌شود. بدافزارهای بانکی ۸۳ درصد از مجموع تهدیدات علیه خدمات مالی و بانکی را تشکیل می‌دهند، درحالی که ۹ درصد از حملات مالی شامل بدافزارهای استخراج بیت‌کوین (نوعی سیستم پرداخت و پول دیجیتال نو ظهور) می‌شود؛ بدافزارهایی که با اشغال منابع سیستمی کاربران واحد پول مجازی بیت‌کوین تولید می‌کنند. ابزار سرقت کیف پول بیت‌کوینی نیز ۶ درصد از مجموع تهدیدات مالی را در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ تشکیل داده‌اند.
گفتنی است، تلاش سوء استفاده کنندگان از داده‌های حاوی ارزش در فضای مجازی تنها یک روی سکه و سهل‌انگاری مسئولان حوزه‌های مالی و امنیتی روی دیگر سکه است.
پیش از این به واسطه برخی انحصارگرایی‌ها در حوزه انفورماتیک کشور، مجموعه‌ای از نرم افزارهای موبایلی بخشی از بانک‌های کشور در انحصار برخی شرکت‌های داده‌پردازی تهیه شده که سرورهای آن در خارج از کشور واقع است. مدیران این شرکت‌ها هم اکنون به واسطه ثبت شرکت در خارج به موازات تشکیلات داخل کشور، عملا پروژه‌های تهیه و پشتیبانی برخی از موبایل بانک‌های کشور را در خارج از مرزها انجام می‌دهد.
جالب توجه است که بدانیم برخی مدیران موسس شرکت‌های مذکور از کلان سرمایه‌داران حامی فتنه 88 بوده‌اند و هم اکنون از همکاران شرکت‌های نرم افزاری بزرگی همچون اپل و مایکروسافت و گوگل به شمار می‌روند.
 حتی تصور ثروت حاصل از فروش بخشی از داده‌های بانکداری کشورمان از طریق نرم افزارهای موبایلی و خلا امنیتی حاصل از آن تکان‌دهنده است. با این حال تاکنون پیگیری‌های کیهان برای اطلاع از نحوه تعامل بانک مرکزی و شرکت‌های تابعه آن با مدیران شرکت مذکور و احیانا قطع رابطه با آنها، نتیجه نداده است.