kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۸۲۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸
معرفی کتاب «روزه؛ دریچه‌ای به عالم معنا»

مزۀ روزه(کتابستان)

 مهدی ابراهیم زاده

 "روزه دریچه‌ای به عالم معنا "یکی از جزوات قدیمی استاد  اصغر طاهرزاده و محصول سخنرانی ایشان در جمع دانشجویان تربیت معلم در دهه‌ هفتاد شمسی است که در سال‌های اخیر به‌صورت کتاب کوچکی با قطع جیبی توسط انتشارات لب‌المیزان اصفهان، منتشر می‌شود. فایل آن نیز به وفور در فضای مجازی تکثیر شده است و معمولاً با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و ایام روزه‌داری بازنشر می‌شود. گروه فرهنگی المیزان در ابتدای این کتاب پیشنهاد داده است که این کتاب را هرسال قبل از ماه رمضان يك‌ بار مرور کنید تا با شعف و شور بيشتري با روزه خود كنار بيايید و اُنس بگيرید.
سطور ابتدایی کتاب با سلام به ماه رمضان به‌عنوان «عِيدَ اَوْلِياءِ اللهِ» و سپس مرور این ابیات آغاز می‌شود:
زين ‌غذاها اندك اندك باز ‌بـُر/كين غذاي خر ‌بُوَد ‌ني قوت حُر
تا غذاي ‌اصل ‌را قابل شوي/لقمه‌هاي ‌نـور را آكل شـوي
لب‌ فرو بند از طعام ‌و از شراب/سوي‌ خوان ‌آسماني ‌كـن ‌شتاب
بهر لقمه‌ گشت لقماني ‌گـرو/ وقت ‌لقمان ‌است، اي ‌لقـمه ‌برو
واقعیت این است که مزه‌ ماندنی این کتاب زیر زبان خواننده‌ی آن همین شعف و عزم برای روزه‌داری است. پس از خواندن این کتاب در ذهن شما چیزی از تعریف روزه و فوائد آن و .... به سیاق جزوات کنکوری و برخی کتب ها که علم حصولی مبنایشان است نمی‌ماند، اما فقط مشتاق می‌شوید که روزه بگیرید و با روزه‌گرفتن از عالم مادی دنیا جدا شوید و روحتان را در ساحت قدس ربوبی به پرواز درآورید. متقاعد می‌شوید که با حداقلِ غذا می‌توانید حداكثرِ قدرت را داشته باشید و این‌که این غذاها نیستند که به آدم قوت و قدرت برای روزه‌داری می‌دهند و این‌که به قول مولوی:
«قدرت ‌جبريل ‌از مَطبخ نبود/ بـود از الطاف خَلاّق وَدُود»
مؤلف با بیان روایات و سخنان عرفا و اشعار مولوی در این باب خواننده را تشنه‌ رسیدن به ملکوت می‌کند و روزه را به‌عنوان مسیری در دسترس برای وصل به عالم معنا جلوی چشم خواننده نمایان می‌سازد. در مقدمه کتاب آمده است:  «توجه به روايات و سخنان عرفا در مورد روزه موجب تقويت اراده در روزه‌داري مي‌گردد، لذا با مطالعة روايات مورد بحث، انسان احساس مي‌كند با روزه‌داري خود راه‌هاي گمشده‌اش را مي‌تواند بيابد.»
نقل زیر از لقمان که در کتاب آمده است از این سنخ است: «لقمان به پسرش نصيحت كرد كه اي پسرم! هرگاه كه معده‌ات پر شد، فكرت به ‌خواب مي‌رود و حكمتت گنگ مي‌‌‌شود و اعضايت از توانايي براي عبادت باز مي‌ايستد.»
همان‌گونه که گفته شد هرچند کتاب به سیاق متون علمی و پژوهشی فهرست و ترتیب ندارد و در پی تقویت شوق بندگی و عزم دین‌داری به جای دین‌دانی و تزریق اطلاعات دینی در مخاطب است اما مرور فهرست آن خالی از لطف نیست. در این کتاب پس از مقدمه با عناوین زیر روبرو هستیم:« معني بستن و باز شدن شيطان/ انتظار ما از روزه/ روزه‌دار شبيه خدا مي‌شود/ بركات روزه/ روزه، گرسنگي يا بندگي؟/ تقويت تقوی/ گرسنگي؛ پذيراييِ مقدّس خدا!/ روزه؛ خزينة حكمت/ روزه؛ دريچة عبادت/ آزادي از وَهم/ روزه؛ عامل نجات از وَهم/ حداقلِ غذا، حداكثرِ قدرت/ جايگاه دعاي سحر»
کتاب «روزه؛ دریچه‌ای به عالم معنا» به قلم اصغر طاهرزاده و توسط انتشارات لب‌المیزان روانه بازار نشر شده است.