kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۴۹۳
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
یک اقتصاددان اصلاح‌طلب:

عامل اصلی کاهش تورم رکود است نه برنامه‌های دولت

یک اقتصاددان اصلاح‌طلب گفت: عمیق‌تر شدن رکود موجب کاهش تورم شد بنابراین دولت، تورم را مهار نکرد.

حسین راغفر در گفت‌وگو با نسیم اظهار کرد: در حال حاضر ما یک نقدینگی سرگردان در بانک‌ها داریم که تا همین دوره، کاهش نرخ سود بانکی، خود را در قالب سپرده‌های بانکی قرار داده بود، ولی احتمالا به زودی از بانک‌ها هم خارج خواهد شد.
این اقتصاددان با اشاره به عوامل عمیق‌تر شدن رکود بیان کرد: به دلیل اینکه فرصت سرمایه‌گذاری لازم در کشور وجود ندارد و شبکه بانکی هم این منابع را به بخش تولید اختصاص نمی‌دهد، رکود عمیق‌تر شده که این مسئله تورم را کاهش داده است.
راغفر بر همین اساس خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان گفت دولت برای کاهش تورم، نقدینگی را مهار نکرده بلکه رکود تورم را مهار کرده است.
وی با بیان این مطلب که «کنترل تورم با وجود نقدینگی بالا، ارتباط نداشتن این دو فاکتور اقتصادی با یکدیگر را در همه موارد اثبات می‌کند» بیان کرد: افزایش نقدینگی ضرورتا موجب افزایش تورم نمی‌شود و بستگی به این دارد که این نقدینگی در کجا هزینه شده باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه‌الزهرا(س) با بیان مثالی در این زمینه گفت: نقدینگی در کشور صنعتی مثل آلمان که پایه آن تولید است، دو و نیم برابر تولید ناخالص ملی آن کشور می‌باشد که رقم بسیار بزرگی است اما چون این نقدینگی در فعالیت‌های مولد و تولیدی گردش می‌کند و از طریق نظام‌های بانکی و پولی وارد چرخه سرمایه‌گذاری صنعتی می‌شود، موجب خلق ارزش افزوده می‌شوند و این نقدینگی مسیر خودش را به سمت تولید باز می‌کند.
راغفر خاطرنشان کرد: در ایران رابطه بین نقدینگی و تورم بستگی به این دارد که این نقدینگی در کجا شکل می‌گیرد و بخشی که منجر به تورم می‌شود عمدتا در فعالیت‌های اقتصادی، تجاری، واسطه‌گری و سفته بازی می‌شود.
وی افزود: گردش پول در این بخش‌ها موجب خلق ارزش افزوده در جامعه نمی‌شود و به جای اینکه خود را به رونق تولید نشان دهد؛ عملا خود را به صورت تورم نشان می‌دهد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) در پاسخ به این سوال که دلتمردان فعلی عقیده داشتند که مسکن مهر در جامعه نقدینگی ایجاد کرده است، چرا اکنون با وجود توقف این طرح، باز هم نقدینگی در جامعه بالاست عنوان کرد: مسکن مهر هنوز به طور کامل متوقف نشده و منابع مورد نیاز آن هنوز عملا تا حدود زیادی تامین شده، منتها دولت یازدهم از سرعت حرکت منابع به سمت مسکن مهر کاسته است.
راغفر افزود: آن‌طور که اعلام کرده‌اند تا پایان سال 95 تمام تعهدات مسکن مهر انجام خواهد شد و قاعدتا هنوز بخشی از اعتبارات به سمت مسکن مهر سوق داده می‌شود.
وی با اشاره به تاثیر مذاکرات در ایجاد نقدینگی در جامعه گفت: بخشی از نقدینگی تردیدهایی است که مردم نسبت به استفاده از دارایی‌ها‌یشان دارند، زیرا منتظرند ببینند برای قیمت ارز چه اتفاقی می‌افتد.
این اقتصاددان با اشاره به اینکه بانک‌ها منابعشان را وارد فعالیت‌های مولد نکرده‌اند افزود: مردم هم نقدینگی خود را در بازار ارز و طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
راغفر دلیل افزایش پایه پولی را تعهدات دولت عنوان کرد و ادامه داد: یارانه و دستمزدها، عامل افزایش پایه پولی است.