kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۴۸۷
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹
دبیر انجمن برنج ایران خبر داد:

واردات برنج به بهانه کاهش تولید

دبیر انجمن برنج ایران اعلام کرد: واردات برنج به بهانه کاهش تولید همچنان ادامه دارد و تنها در فروردین امسال، هزار تن برنج وارد شد.

علیزاده شایق تاکید کرد: با این روالی که پیش می‌رود، داستان واردات برنج سر درازی دارد این در حالی است که وقتی ما وارد سال 94 شدیم، طبق آماری که وزارت کشاورزی و همچنین گمرک اعلام کرده است یک میلیون تن برنج اضافه هم داشتیم. شایق افزود: دو میلیون تن نیز پیش‌بینی تولید است بنابراین در کل 3 میلیون تن برنج داریم و همین باعث می‌شود که از واردات مجدد برنج بی‌نیاز باشیم.
علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج در گفت‌وگو با «نسیم» گفت: هزار تن برنج در فروردین ماه وارد کشور شد، بررسی که کردیم گفته شد که این واردات از ثبت سفارشات قبلی است. در حقیقت این داستان ثبت سفارشات مانند داستان تعرفه شده است.
شایق افزود: اگر شرایط ناگهانی آب و هوایی در خرداد رخ ندهد، تولید داخلی برنج از دو میلیون تن نیز خواهد گذشت ثبت سفارشات قبلی راه فرار برای واردات بی‌رویه برنج است.
 وی ادامه داد: دستورالعمل ثبت سفارشات نیز مانند تعرفه راه فرار برای واردکننده گذاشته طوری که به راحتی می‌توان از این دستورالعمل سوءاستفاده کرد در حالی که وجاهت قانونی هم دارد.
وی گفت: اکنون اگر از کسی که برنج وارد می‌کند بپرسی چرا برنج  وارد کرده‌ای می‌گوید ثبت سفارش آن مثلا از فروردین سال گذشته بوده است، در حقیقت کسی که ثبت سفارش گرفته است می‌تواند 6 ماه، 6 ماه واردات خود را عقب بیندازد یعنی هیچ محدودیت زمانی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.
وی درباره این که عباس کشاورز، معاون وزیر بیان داشته که میزان تولید برنج قابل پیش‌بینی نیست، گفت: از 5 سال پیش  میزان تولید برنج سال به سال کاهش داشت، تا در سال 92 اعلام شد که میزان تولید ما دو میلیون تن است.
وزارت جهاد کشاورزی پاسخ دهد
دبیر انجمن برنج اظهار داشت: فرض می‌کنیم این خبر درست است و از 2 میلیون و 500 تن به تولید 2 میلیون تن رسیدیم، آیا کسی نباید از وزارت جهاد کشاورزی بپرسد که چه طور میزان تولید داخلی‌تان کاهش داشته است. پس این همه نوشتن طرح خودکفایی،‌ هزینه کردن و اقدامات دیگر چه شد.
علیزاده شایق گفت: میزان تولید داخلی به عقیده مجموع سازمان‌های کشاورزی استان‌های برنج‌خیز در سال 92، 93 بالای دو میلیون تن بود، اما ما نیز به دلیل اعلام وزارت جهاد، با آمار داده شده از سوی آنها موافقت کردیم اما الان زمزمه این است که بگویند که میزان تولید از دو میلیون تن نیز کمتر است.
شایق تصریح کرد:  با توجه به شرایط آب و هوایی خوب کشور و بارندگی‌های این مدت بنده به عنوان کارشناس با اطمینان می‌گویم که اگر در ماه‌های خرداد و تیر خشکسالی و یا سیلی پیش‌بینی نشده نداشته باشیم، قطعا تولید ما از دو میلیون تن فراتر خواهد رفت.
وی گفت: بهتر است یک بار برای همیشه، وزارت کشاورزی پیش‌بینی تولید داخلی، پیش‌بینی کسری و نیاز به واردات را مطرح کند، تا تنها به اندازه این کسری ثبت سفارش قبول شود.
علیزاده شایق با گلایه از وزارت کشاورزی گفت: بارها به عنوان کارشناس حوزه برنج مطرح کردم که تنظیم بازار نباید به دست وزارت کشاورزی داده می‌شد زیرا الان شاهد هستیم که با همین اتفاقات کشاورزان از وزارتخانه ناامید شدند. زیرا اگر وزارت کشاورزی مسئول این واردات زیاد هم نیست باز هم به عنوان مسئول تنظیم بازار باید جوابگو باشد.
وی درباره این که قرار است خرید تضمینی و خرید توافقی را به سازمان بورس و کالاهای کشاورزی بدهند گفت: این نیز فکری خام و نپخته است. بهتر است اساسنامه سازمان تعاونی روستایی را مرور کنیم. این اساسنامه بسیار کامل است و دقیق است، اگر سازمان تعاونی روستایی به دلیل مدیریت غلط نتوانسته وظیفه خود را به درستی انجام دهد نباید اساسنامه و کل سازمان را زیر سوال برد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به جای اینکه خرید تضمینی و توافقی را از سازمان تعاونی روستایی گرفته و به سازمان بورس و کالای کشاورزی بدهند، بهتر است نسبت به عملکرد سازمان روستایی تذکراتی داده و به این سازمان گفته شود که باید به وظایف خود به درستی عمل کند.