kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۸۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۶
پایان سفر رئیس جمهور به قم

روحانی : مچ دشمن را در مذاکرات هسته‌ای گرفته‌ایم

رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: دشمن در حال حاضر شمشیری را در تاریکی در دست گرفته و می‌چرخاند و ما مچ دشمن را گرفته‌ایم و می‌خواهیم شمشیر را از دست او درآوریم.


خبرنگار کیهان – قم: حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری با اصحاب رسانه قم در سالن معصومیه استانداری این استان گفت: مسائل هسته‌ای یکی از بخش‌های مهم سیاست خارجی را شکل می‌دهد. در این مذاکرات باید بهانه را از دشمن بگیریم و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حربه را از دست آنها خارج کنیم چه اینکه دشمن در حال حاضر شمشیری را در تاریکی در دست گرفته و می‌چرخاند و ما مچ دشمن را گرفته‌ایم و می‌خواهیم شمشیر را از دست او درآوریم. رئیس جمهور افزود: تحریم‌ها ظالمانه و ضد حقوق بشر هستند و بهترین راه برای رفع آنها مذاکره است؛ به گونه‌ای عمل می‌کنیم که اگر در این مذاکرات موفق شویم، تحریم‌ها برداشته می‌شود وگرنه دنیا قضاوت می‌کند که طرف مقابل مقصر بوده است. اگر فشار آمریکایی‌ها نبود در سال 2004 به توافق با سه کشور اروپایی رسیده بودیم و به یقین آمریکا در وضع تحریم‌ها تاثیرگذار بوده و امروز هم باید قدم‌هایی را برای پیشرفت مذاکرات بردارد. رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: قم شهری زیارتی و نیمه بین‌المللی محسوب می‌شود، بنابراین حمایت‌های بیشتری باید از آن صورت گیرد. قیمت نفت کاهش یافته و تحریم‌ها هم وجود دارد ولی امیدواریم این مسائل بر روی خدمت‌گزاری به مردم تاثیری نگذارد. رئیس جمهور اظهار داشت: طرح‌های مد نظر برای قم در این سفر شامل 30 پروژه بود، گفت: در مجموع 379 میلیارد تومان برای این پروژه‌ها در نظر گرفته شد و دولت متعهد شده که این منابع را تامین کند و همه این طرح‌ها طی سال‌های 94 و 95 تکمیل خواهند شد. روحانی با بیان اینکه پیش‌بینی دولت هم این نبود که تورم در بهمن‌ ماه تا این میزان کاهش یابد، گفت: البته بدانیم که ارزانی و گرانی غیراز تورم است و امروز نسبت به گذشته که شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها بودیم آرامشی در میان مردم حاکم شده است. در شرایط کنونی هرچند از رکود خارج شده‌ایم ولی تا رونق اقتصادی فاصله داریم.
دیدار با مراجع تقلید قم
رئیس جمهور بخش مهمی از سفر دو روزه خود به شهر مقدس قم را به دیدار با مراجع عظام تقلید اختصاص داد و گزارشی از وضعیت فعلی کشور ارائه کرد. مراجع تقلید قم در دیدار با رئیس جمهور دولت یازدهم خواستار رسیدگی بر معیشت مردم و لزوم حذف یارانه ثروتمندان، اهتمام به اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، توجه به مسائل فرهنگی و حفظ عزت و منافع ملی کشور در مذاکرات شدند.
آیات‌ عظام جعفر سبحانی، صافی‌گلپایگانی و موسوی ‌اردبیلی از فعالیت دولت در بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیر و تشکر ویژه کردند و انتخاب هاشمی قاضی‌زاده برای دولت در این مسئولیت را مؤثر دانستند.
رئیس جمهور در دومین روز حضور خود با آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی دیدار کرد و با وی در خصوص برخی مشکلات کشور مانند اشتغال، ازدواج، مسائل زندگی مردم، ارزاق و مسائل فرهنگی گفت‌وگو کرد. همچنین آیت‌الله وحیدخراسانی در دیدار با روحانی گفت: شما یکی از بهترین روسای جمهوری هستید که با مشکلات طاقت‌فرسایی نیز روبه‌رو هستید. آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی نیز در دیدار با حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه بهبود وضعیت اقتصادی در کشور به خوبی محسوس است گفت: همه آحاد جامعه باید برای موفقیت دولت دعا کند. آیت‌الله نوری همدانی نیز در دیدار با رئیس جمهور با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) تنها در برابر خداوند تسلیم بودند گفت: باید این فرهنگ را در مقابل غرب و کشورهای غربی نشان داد. اگر در مذاکرات عزت و منافع ملی ایران حفظ شود به نتیجه می‌رسیم اما اگر به دلیل زیاده‌خواهی غرب، عزت کشور زیر سوال رفته و خون شهدا پایمال شود به نتیجه نخواهیم رسید.‌همچنین آیت‌الله جوادی آملی  با اشاره به اینکه «اقتصاد مقاومتی، اقتصاد عقلانی است»، تأکید کرد: حمایت از فقرا و اقشار آسیب‌پذیر از وظایف اصلی دولت است و البته این وظیفه، بیشتر از اقدامات عاطفی باید بر مبنای رویکردهای تخصصی و کارشناسی و با هدف توانمندسازی آنها صورت پذیرد.
همچنین رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های صبح دومین روز سفر خود در نشستی مشترک با اعضای جامعه مدرسین دیدار و گفت‌وگو کرد.
حضور در جلسه شورای اداری استان قم
رییس جمهور در جلسه شورای اداری استان قم که شامگاه پنجشنبه برگزار شد با تاکید بر اینکه دولت یازدهم با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و پشتیبانی مردم، همه توان خود را برای حل مشکلات کشور بکار گرفته است، تصریح کرد: حمایت صریح مراجع معظم تقلید، علما، فضلا، روحانیون و مردم، مسئولیت دولت را در حل سریعتر مشکلات کشور و بویژه قم، سخت‌تر و سنگین‌تر می‌کند.
روحانی با بیان اینکه امیدوارم تأمین آب سالم و پایدار برای قم و حتی برخی شهرهای اطراف تا پایان فروردین به نتیجه برسد، افزود: برای حل مشکلات باید وقتی حرفی را می‌زنیم به لوازم آن هم متعهد باشیم و مثلاً توجه داشته باشیم که اشتغال بدون رونق اقتصادی و رونق اقتصادی بدون بستر و فضای لازم برای سرمایه‌گذاری ممکن نیست.
دیدار با نخبگان حوزوی
حسن روحانی پنج‌شنبه شب در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی قم  بر ضرورت برقراری ارتباط منظم و دوسویه بین دولت، علما و اساتید حوزه علمیه تأکید کرد و گفت: باید حلقه وصل منظم بین دولت و حوزویان ایجاد شود. باید در حوزه مجموعه‌ای وجود داشته باشد که برای اهداف فوق‌جناحی نظام در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مسایل نوین جامعه نظریه‌پردازی کند.
 دیدار با ایثارگران و برگزیدگان
رئیس جمهور عصر پنجشنبه در دیدار با ایثارگران و برگزیدگان قم با بیان اینكه آزاد اندیشی و چندصدایی در مسایل فکری ویژگی اصلی حوزه است، اظهار داشت: حوزه علمیه و قم می‌تواند هم در دیپلماسی دینی و علمی وارد صحنه شده و هم مرجعی برای آزاداندیشی افكار مختلف و ادیان باشد. اینكه ادعا می‌شود چند صدایی ازغرب آغاز شده موضوع ناصحیحی است چرا كه در فضای حوزه همیشه چند صدایی حاكم بوده است. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه پیشرفت کشور در گرو مشارکت نخبگان است، به حضور زنان و دختران در رشته‌های مختلف علمی و تحقیقاتی اشاره كرد و گفت: نیمی از جامعه ما را زنان تشكیل می‌دهد و این فكر كه آنان صرفا باید به مسایل خانه داری مشغول شده و به دنبال مشاغل اجتماعی نباشند، صحیح نیست و دورانش سپری شده است.
دیدار با علما، فضلا و طلاب
روحانی در جمع علما، فضلا و طلاب استان قم که چهارشنبه شب برگزار شد با تاکید بر اینکه حوزه علمیه باید برای حل مشکلات کشور، تحقیق و نظریه پردازی کند، گفت: امروز برای اداره کشور صدها مسئله مهم داریم که شما علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه باید برای حل آنها نظریه پردازی کنید.
دکتر روحانی اظهار داشت: اگر حوزه‌ها استقلال خود را از دست بدهند دیگر حوزه مورد انتظار تاریخ و مردم نیستند و دولت اصلاً قائل به این نیست که حوزه‌ها دولتی شوند و یا حتی در همه مسایل از دولت حمایت کنند. همان‌قدر که حمایت حوزه‌ها از دولت برای ما مهم است، نقد و تذکر آنها نیز برای ما اهمیت دارد. همچنین روحانی عصر چهارشنبه در دیدار دبیر کل و اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم که در محل استانداری قم برگزار شد، با اشاره به اهتمام دولت برای ارتباط نزدیک‌تر با مراجع، علما و فضلای حوزه علمیه و اساتید و محققان گفت: دولت مسئولیت سنگینی بر دوش دارد و امروز ضرورت دارد همه با وحدت و همدلی تلاش کنیم این بار مسئولیت را به مقصد و نتیجه مطلوب برسانیم. گفتنی است مجمع مدرسین یک تشکل غیرقانونی است که کارنامه سیاهی در آشوب‌های سال 88 داشته و از این منظر دیدار رئیس‌جمهور با حامیان جریان فتنه قابل تأمل است.