kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸
وزیر امور خارجه چین در دیدار با ولایتی:

حجم مبادلات ایران و چین به 200 میلیارد دلار می‌رسد

وزیر امور خارجه چین پیرامون رابطه کشورش با ایران گفت: روابط دو کشور راهبردی است و حجم مناسبات اقتصادی دو کشور به 200 میلیارد دلار خواهد رسید.


«علی‌اکبر ولایتی» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز گذشته(دوشنبه) در حاشیه دیدار خود با «وانگ یی»  وزیر امور خارجه چین در جمع خبرنگاران گفت: تیم مذاکراه کننده ایران در چارچوبی که مقام معظم رهبری تعیین کردند، حرکت خواهد کرد و یکی از اصول این چارچوب همزمانی کلیات و جزئیات در مذاکرات است.
وی افزود: کلیات و جزئیات توافق به هیچ وجه جدا نخواهد شد و هر دو به موازات هم پیش می‌رود و برداشتی که من از فرمایش رهبری دارم، این است که با وجود تجربه جهانی، از جدا کردن کلیات و جزئیات حتما باید پرهیز شود.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص، مذاکرات اسلو را در سال 1993 فی‌مابین فلسطین و رژیم صهیونیستی اسفبار خواند و گفت: در این مذاکرات پس از توافق در کلیات قرار شد، فلسطین رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد و از سوی دیگر آنها با حکومت فلسطینی در بخش‌هایی از سرزمین‌های اشغالی موافقت کنند و این قرارداد ظرف مدت 5 سال در جزئیات محقق شود، اما اکنون پس از گذشت 22 سال هنوز مفاد آن اجرا نشده است.
ولایتی ادامه داد: با وجود گذشت 22 سال از قرارداد اسلو بخش‌های مربوط به ساحل غربی اردن و ساحل غزه هنوز به فلسطین بازگردانده نشده است. غزه را خود فلسطینی‌ها پس گرفتند و اسرائیل مجبور به فرار شد، اما در ساحل غربی صرفا منطقه اریحا را به طور محدود در اختیار فلسطین گذاشتند اما سایر مناطق هنوز تحت اشغال است.جدایی کلیات و جزئیات مذاکرات یک طرح استعماری است که از سوی آمریکا و صهیونیزم دنبال می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با اشاره به قرارداد کمپ دیوید یادآور شد: در قرارداد کمپ‌دیوید نیز سادات تعهدات مصر را انجام داد و متاسفانه رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت اما اسرائیل فقط بخش کوچکی از صحرای سینا را به مصر واگذار کرد در حالی که به حضور فعال خود در این سرزمین ادامه می‌دهد بنابراین با وجود این مثال‌های تاریخی به هیچ وجه به مصلحت نیست که کلیات و جزئیات را جدا کنیم.
ولایتی با اشاره به واکنش ایران در مقابل تحریم‌های جدید کشورمان در حوزه نفتکش‌ها خاطرنشان کرد: ایران با وجود تحریم‌ها هرگز موضع خود را تغییر نخواهد داد چرا که ما در طول سالیان دراز راه خروج از تحریم را آموخته‌ایم.
وی با اشاره به طرح موضوع مذاکرات هسته‌ای در جلسه خود با وزیر خارجه کشور چین عنوان کرد: وزیر امور خارجه چین همراهی کشورش با ایران در چارچوب روابط بین‌المللی در زمینه مذاکرات هسته‌ای را تایید کرد و دو کشور در این خصوص با یکدیگر عقیده مشترک دارند.
به گزارش تسنیم،«وانگ یی»  وزیر امور خارجه چین نیز در پاسخ به سؤالی پیرامون رابطه کشورش با ایران اظهار داشت: روابط دو کشور بسیار خوب و راهبردی است و ما کوشش می‌کنیم تا حجم مناسبات اقتصادی دو کشور به 200 میلیارد دلار برسد.
موضوع هسته‌ای؛
 بهانه غرب برای جلوگیری از پیشرفت ایران
وزیر خارجه چین عصر دیروز (دوشنبه) با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار و گفت و گو کرد.
لاریجانی در ابتدای این دیدار سطح فعلی روابط دو کشور را خوب و رو به رشد دانست و افزود: همکاری ایران و چین در عرصه‌های مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای ضمن تأمین منافع مشترک دو کشور، آثار بسیار مثبتی برای ثبات و امنیت جهان در بر خواهد داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از نقش مثبت چین در مذاکرات جاری هسته‌ای میان ایران و 1+5 گفت: جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به توافق طی مذاکرات هسته‌ای جدی است و با تمدید مذاکرات موافق نمی‌باشد. بنابراین طرف‌های مقابل باید اراده سیاسی خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند.
«وانگ‌یی» وزیر خارجه چین نیز در این دیدار گفت: ایران شریک تجاری مهمی برای چین است و ما می خواهیم تا روابط دو کشور به سطح راهبردی ارتقا یابد، در مسائل بین‌المللی با یکدیگر مشورت نماییم و روابط اقتصادی و تجاری خود را بیش از پیش گسترش دهیم.
وزیر خارجه چین در این دیدار با تأکید بر حساسیت کشورش از مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 گفت: چین در هر شرایطی به حل و فصل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران پایبند است.
وی تصریح کرد: غرب موضوع هسته‌ای ایران را بهانه‌ای برای جلوگیری از پیشرفت و توسعه اقتصادی ایران قرار داده است.