kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۶۵۳
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
ادعای تازه ظریف درباره منتقدان دستگاه دیپلماسی

برخی به‌خاطر منافع خود مخالف پایان تحریم هستند!

وزیر امورخارجه در ادعایی تازه گفت: متاسفانه برخی در داخل و خارج از کشور در زمره مخالفان پایان تحریم هستند و تداوم تحریم را در جهت منافع خود دنبال می‌کنند.


«محمدجواد ظریف»، وزیر امورخارجه در آغاز سفر دوره‌ای به آفریقا، دیروز(دوشنبه) در صبحانه کاری با اعضای شورای تجاری ایرانیان مقیم کنیا در هتل کمپینسکی نایروبی گفت: متاسفانه برخی در داخل و خارج از کشور در زمره مخالفان پایان تحریم هستند و تداوم تحریم را در جهت منافع خود دنبال می‌کنند. متاسفانه در مواردی اصل تحریم با آثار تحریم اشتباه گرفته می‌شود و لازم است که این مباحث تخصصی با مشورت‌های لازم بررسی و موانع غیرواقعی و غیرحقوقی برطرف شود.
اظهارات ظریف در تقسیم مخالفان داخلی و خارجی لغو تحریم‌ها، در حالی است که از شروع مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم تاکنون این طرف غربی بوده که  بر عدم لغو تحریم‌ها اصرار داشته است.
بر طبق توافقنامه ژنو، طرف غربی به هیچ عنوان اجازه تصویب تحریم‌های جدید را نداشته است، ولیکن با نقض توافقنامه، به دفعات تحریم‌های جدیدی را بر علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده است.
در حقیقت، مخالفان لغو تحریم‌ها در داخل کشور کسانی هستند که بدون توجه به راهبرد اقتصاد مقاومتی، گشایش اقتصادی را منوط به نتیجه مذاکرات هسته‌ای کرده‌اند و در عین حال، تنش‌زدایی با آمریکا(بخوانید عقب نشینی از آرمان‌های انقلاب و انتظار نابجا درخصوص بهبود شرایط داخلی توسط دشمن) را به عنوان هدف اصلی خود انتخاب کرده‌اند.
آقای ظریف، که عمدتا نسبت به هموطنان خود و منتقدین داخلی، با قاطعیت و ضمنا با لحنی غضبناک صحبت می‌کند و در مقابل نسبت به طرف‌های غربی بطور معمول با لبخند و انعطاف و ملایمت موضع‌گیری می‌نماید؛خوب است که به این پرسش پاسخ دهد که چرا با وجود این انعطاف‌پذیری، مواضع و اقدامات طرف‌های غربی و بویژه آمریکا، دائما گستاخانه‌تر شده و پیشروی آنها، توهین‌ها و اتهاماتشان و سطح توقعشان از ایران بیشتر شده است؟ لازم است که ایشان بجای انداختن «توپ لغو تحریم‌ها» در زمین منتقدان داخلی، طرف غربی را درخصوص نقض مکرر توافقنامه ژنو و تحریم‌های متعدد در یکسال اخیر بازخواست کنند.
به گزارش تسنیم،وزیر امور خارجه در ادامه گفت: آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره جایگاه بالایی داشته است و تلاش شده است که همواره سیاست‌های متمایزی با آفریقا داشته باشیم.
ظریف خاطرنشان کرد: در وزارت خارجه ایران و دیگر سطوح کشور برای همکاری با آفریقا توجه ویژه و ساز و کار خاص وجود دارد و ما فقط در حوزه خلیج فارس و آفریقا دارای چنین ساز و کاری در سطح بالا هستیم که با نظارت مسئولان عالی کشور دنبال می‌شود. همکاری با آفریقا در حوزه‌های اقتصادی، بهداشتی و علمی بستر همکاری‌های درازمدت وجود دارد و دولت نسبت به این مسئله باور عمیق و جدی دارد باید همه زمینه‌ها را برای همکاری فراهم کنیم و با آسیب شناسی دوره‌های گذشته مشکلات و موانع را برطرف کنیم.
نشست مشترک
 با وزیر خارجه کنیا
وزیر امور خارجه همچنین روز گذشته(دوشنبه) با همتای کنیایی خود نشست مطبوعاتی مشترک برگزار کرد.
ظریف در این نشست در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: ما آماده توافق هسته‌ای هستیم. معتقدیم که توافق باید به گونه‌ای باشد که به حق مسلم ایران مبنی بر دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام بگذارد، این توافقی است که می‌توان بدان دست یافت.
وی با تاکید بر این‌که «جامعه بین‌المللی نیاز به دستیابی به این توافق دارد»، ادامه داد: گروه ١+٥ به این نتیجه رسیده است که تنها و بهترین راه برای حل مسئله هسته‌ای ایران دستیابی به توافق هسته‌ای است. کسانی‌ که نمی‌خواهند این توافق حاصل شود، مانع دستیابی به این توافق می‌شوند اما باید واقعیات موجود را درک کنند.