kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۲۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱
معاون استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد

تصویب 300 میلیارد ریال برای تثبیت کانون‌های ریزگرد حاشیه دریاچه ارومیه

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی از تصویب 300 میلیارد ریال اعتبار برای تثبیت شن‌های روان و کانون‌های ریزگرد در حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد.


«هادی بهادری» در بازدید نمایندگان سازمان عمران سازمان ملل متحد در ایران و اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه از روستاهای حاشیه این دریاچه گفت: با عقب‌نشینی دریاچه ارومیه و کاهش بارندگی در اطراف آن، تپه‌های ماسه‌ای روان شکل گرفته که درستاد ملی احیای دریاچه ارومیه برای مقابله با کانون‌های ریزگرد و تثبیت شن‌های روان 300 میلیارد ریال تصویب شده است.
وی اظهار کرد: از این میزان اعتبار 120 میلیارد ریال به استان آذربایجان غربی اختصاص یافته است.
وی افزود: مساحت زمین‌های ماسه‌ای شناسایی شده فقط در محدوده روستای جبل در محدوده شهر نوشین‌شهر در حدود سه هزار هکتار است که براساس مطالعات انجام شده در قالب چند برنامه اجرایی از جمله برنامه‌های بیولوژیکی و کشت نهال‌های مقاوم و روش‌های مکانیکی در داخل بستر دریاچه و زمین‌های اطراف آن با مشارکت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و سازمان حفاظت محیط زیست به اجرا درمی‌آید.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی و نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان اظهار کرد: در کنار اجرای طرح‌های اجرایی هدایت آبهای سطحی به دریاچه و لایروبی انهار منتهی به بستر دریاچه ارومیه با اجرای برنامه‌های ترویجی و جلب مشارکت روستاییان در اجرای طرح‌های مدیریت منابع آب و بهره‌وری از آن اقدامات عملی برای کاهش میزان مصرف آب بویژه در بخش کشاورزی آغار شده است. دریاچه ارومیه درحال حاضر 90 درصد از وسعت آبی خود را از دست داده و به نمکزار تبدیل شده است.