kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۶۵۴
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۲

پیکر مطهر 121 شهید دفاع مقدس به میهن اسلامی بازگشت

پیکرهای مطهر 121 شهید تازه تفحص شده در کشور عراق در آیین بسیار باشکوهی ساعاتی پس از ورود به خاک کشورمان بر بالای دستان پرتوان و خداجوی مردم اهواز تشییع شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها مردم شهیدپرور و انقلابی اهواز عصر پنج‌شنبه به محض شنیدن خبر مبادله شهدا و ورود پیکرها به خاک مقدس کشورمان با حضور گسترده خود در خیابان‌ها پیکرهای مطهر را همچون نگینی بر بالای دستان خود گرفتند و با یادآوری و زنده کردن خاطرات 8 سال دفاع مقدس آنها را از فلکه دوم کیانپارس تا حسینیه ثارالله تشییع کردند.
جمع کثیری از عشایر بختیاری و غرب خوزستان در حالی که لباس‌های رزم محلی به تن داشتند به استقبال و تشییع شهدا پرداختند.
این شهدای والامقام در دوران دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فاو، ابوفلوس، نهر کتیبان، مجنون، شرق دجله، العماره و زبیدات عراق و عملیات رمضان، کربلای 4 و 5، خیبر و تک دشمن مناطق فاو و مجنون به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند.
پیکرهای مطهر این شهدا اخیرا در هجدهمین مرحله تفحص برون‌مرزی کمیته جست‌وجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح در خاک عراق کشف شدند.
از آنجایی که یکی از شهدای تازه تفحص شده خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی است، 60 خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در آیین حضور داشتند.
استقبال از پیکرهای مطهر شهدا با حضور جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان عالی‌رتبه نیروی هوایی، جمعی از نیروهای مسلح، مسئولان محلی و لشکری و قشرهای مختلف مردم در شلمچه برگزار شد.
16 جسد کشف شده سربازان عراقی در خاک جمهوری اسلامی ایران نیز صبح پنج‌شنبه در مرز شلمچه به مسئولان عراقی تحویل شد.
بنابراین گزارش 3 تن از اجساد کشف شده عراقی مجهول‌الهویه هستند.
باقرزاده: نقاط جدیدی برای تفحص شهدا اضافه شد
سرتیپ پاسدار سیدمحمد باقرزاده فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح که در زمان مبادله شهدا در شلمچه حضور داشت، از در دستور کار قرار گرفتن مناطق جدید برای تفحص شهدا در عراق خبر داد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگاران در مرز شلمچه گفت: طی مذاکراتی که اخیرا با «محمد بیاتی» وزیر حقوق بشر عراق صورت گرفت با توسعه عملیات و تقویت کار تفحص شهدا موافقت شد  به طوری که در این رابطه مناطق جدیدی از جمله منطقه ام‌الرصاص و زویدات اضافه شد.
وی افزود: همچنین مناطق «کلار»، «کفری» و «جلال‌المروارید» کردستان عراق در دستور کار تفحص شهدا قرار گرفته است.
باقرزاده اظهار داشت: هنوز ما نیازمند اطلاعات نقطه‌ای رزمندگان هستیم و عموم رزمندگان و در صورتی که فرماندهان محل شهادت عزیزان شهید و مفقو‌دالاثر اطلاعاتی دارند، اطلاعات خود را از طریق نمایندگان کمیته جست‌وجوی مفقودین در استان و یا بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و امور ایثارگران، ارتش و سپاه و ناجا به ما منتقل کنند تا بتوانیم از اطلاعات نقطه‌ای آنها برای کاوش استفاده کنیم.