kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶

شباهت‌های سیستم قضایی عربستان و داعش به روایت کارشناس سعودی

کارشناس سعودی با مشابه دانستن دستگاه‌های قضایی عربستان و داعش، گفت که در این دو سیستم بدون دلیل برای افراد حکم صادر می‌شود.


به گزارش شبکه العالم، «فواد ابراهیم» کارشناس و حقوقدان سعودی با اشاره به احکام صادر شده علیه مخالفان آل سعود در دادگاه‌های عربستان گفت: دستگاه قضایی عربستان به جای آنکه بر اساس عدالت حکم کند، اتهامات بدون پایه و اساس را به افراد نسبت می‌دهد.ابراهیم افزود که دادگاه‌های عربستان بدون در نظر گرفتن موازین شرعی و قانونی، افراد را بازداشت می‌کنند و بی آن که محاکمه‌ای انجام دهند، آنها را مدت‌ها در بازداشتگاه نگه می‌دارند و بالاخره، متهمان اگر محکوم شوند، اعدام در انتظار آنهاست. وی افزود: «اعدام آسان‌ترین حکمی است که قضات عربستان صادر می‌کنند.»این کارشناس سعودی که با پایگاه خبری «العهد» گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: زندانیان در عربستان از کمترین حق دفاع محروم هستند، فرد بازداشت شده حق ندارد وکیل بگیرد و در زندان با شکنجه از زندانی اعتراف گرفته می‌شود.وی گفت: اتهاماتی مثل «قیام علیه زمامدار» و «مخدوش کردن چهره کشور» از پیش طراحی و آماده شده است و همین اتهام به تنهایی می‌تواند متهم را به سر دار بفرستد.
ابراهیم افزود: عربستان از نظر تعداد صدور حکم اعدام، در جهان رتبه نخست دارد و در این کشور هر سال بیش از 70 حکم اعدام صادر می‌شود. عربستان جزو کلیدی‌ترین متحدین آمریکا در منطقه است!