kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۴۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶

در پنتاگون چه خبر است؟(گزارش خبری)

برکناری «چاک هاگل» وزیر دفاع آمریکا از سوی «باراک اوباما» در میان رسانه‌ها با واکنش‌های مختلفی مواجه شده و هر رسانه‌ای دلیلی برای این برکناری ذکر کرده است. از زمانی که «لئون پانتا» و «رابرت گیتس» وزرای سابق دفاع آمریکا، اوباما را به «انحصار طلبی» متهم کردند و از دیکتاتوری شدیدی که در نشست‌های کاخ‌سفید حکمفرماست سخن گفتند، زمزمه‌هایی از احتمال استعفای «هاگل» به دلیل نارضایتی از شیوه مدیریت اوباما به گوش می‌رسید.


در نگاه کلی شاید بتوان مهمترین دلیل «استعفا» یا حتی «برکناری» وزیر دفاع آمریکا را «اختلاف در دولت اوباما» ذکر کرد اما باید دید این موضوع در میان رسانه‌های مختلف وکارشناسان چگونه تحلیل شده است؟!
روزنامه انگلیسی «تلگراف» در این مورد نوشته «کناره‌گیری ناگهانی چاک‌ هاگل، نشان از شکاف عمیق داخل دولت اوباما در مسئله امنیت ملی این کشور است. به ادعای تلگراف کناره‌گیری «هاگل» تنها چند ساعت پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران، نشان از عدم توانایی دولت آمریکا برای توافق موثر با تهدیدات امنیت ملی  این کشور است.این روزنامه انگلیسی با استناد به گزارش‌های رسمی منتشر شده در آمریکا مدعی شد، کناره‌گیری وزیر دفاع آمریکا به دلیل اختلافات کوچکی با اوباما در موضوع مبارزه با داعش بود!بر خلاف تحلیل سفارشی این روزنامه انگلیسی، شبکه‌های خبری آمریکا دلیل این برکناری را «اختلافات بزرگ» عنوان کرده‌اند.شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با تیتر «هاگل را مجبور به استعفا کردند» و روزنامه «واشنگتن پست» با عنوان «هاگل خیلی خیلی ناامید شده بود» کناره‌گیری وزیر دفاع را به دلیل فشارهای بسیار زیادی عنوان کردند که از سوی دولت اوباما بر او وارد می‌شد.
خبرگزاری فرانسه اما در تحلیلی دلیل کناره‌گیری «هاگل» را انتقادهای وارد شده بر وی در خصوص عملکردش در موضوع افغانستان و داعش بیان کرد.
روزنامه نیویورک تایمز هم به نقل از یک مقام دولت آمریکا نوشت: «اوباما به این نتیجه رسید که هاگل برای مبارزه با داعش مناسب نیست»!
برخی کارشناسان نیز معتقدند دلیل اصلی برکناری هاگل به نامه معروف وی به «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی اوباما مبنی بر شکننده بودن سیاست آمریکا در سوریه برمی‌گردد.هاگل که تنها فرد جمهوریخواه در کابینه اوباما بود نتوانست هیچ‌گاه خود را به عنوان فردی مورد اعتماد در کابینه دموکرات‌ها معرفی کند و هم حزبی‌های اوباما به وی نظر مثبتی نداشتند.جدای از اختلافات و شکاف‌های کابینه اوباما، برکناری وزیر دفاع آمریکا اقدامی از سوی رئيس‌جمهور برای تثبیت کنترل خود بر موضوعات مهم امنیتی در قبال پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات کنگره است.اوباما در شش سال گذشته سه وزیر دفاع را برکنار کرده است دلیل هر چه که باشد، یک موضوع قطعی است و آن شکست سیاست‌های دفاعی و امنیتی آمریکا در دوران اوباما است.
چندی پیش تنی چند از مقامات بلند‌پایه پنتاگون از جمله دو وزیر دفاع سابق آمریکا یعنی «لئون پانتا» و «رابرت گیتس» صراحتا اعلام کردند وقتی در جلسات کابینه دولت شرکت می‌کنند متوجه می‌شوند تصمیم‌ها از قبل گرفته شده است. این عده رسما از دیکتاتوری حاکم بر کاخ‌سفید شکایت کردند. در مقابل مخالفان وزیر مستعفی آمریکا نیز می‌گفتند، هاگل در جلسات اصلا حرف نمی‌زند و...