kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۱۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱

اقتصاد مقاوم اقتصاد مذاکره‌محور نیست(خبر ویژه)

وزیر اسبق اقتصاد گفت: اقتصاد مذاکره محور با روح اقتصاد مقاومتی در تضاد است.


داود دانش‌جعفری در خصوص ارتباط مذاکرات هسته‌ای و آینده اقتصاد ایران گفت: این نوع نگاه به اقتصاد با روح اقتصاد مقاومتی در تضاد است و در حال حاضر چارچوب فعلی اقتصاد کشور باید بر اساس اقتصاد مقاومتی بنا شود.
وی در تشریح اقتصاد مقاومتی بیان کرد: منظور از اقتصاد مقاومتی برطرف کردن آسیب‌پذیری‌هایی است که در چند سال اخیر اقتصاد ایران را تهدید کرده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آمار رشد اقتصادی کشور در چند سال گذشته گفت: اقتصاد ایران در سال‌های گذشته به طور متوسط حول و حوش 5 درصد رشد داشته است که البته نوسان آن بسیار بالا بوده به نحوی که در مقاطعی این عدد به 10 درصد رسیده است و در مقاطعی دیگر حدود منفی 6 درصد بوده است.
دانش‌جعفری در مصاحبه با نسیم عنوان کرد: این مقدار آسیب‌پذیری نشان می‌دهد که اقتصاد ایران مقاومت لازم در برابر تهدیدات داخلی و خارجی را ندارد.
وی در تشریح دلایل آسیب‌پذیری اقتصاد ایران تصریح کرد: دو عامل بر آسیب‌پذیری اقتصاد ایران موثر است که عامل مهم، سیاست‌های اقتصادی نادرستی است که در برخی از مواقع اتخاذ شده است. غلط بودن بسیاری از سیاست‌ها مشخص شده است و ما باید از تکرار آنها بپرهیزیم و رویه خود را اصلاح کنیم.
دانش‌جعفری با بیان این مطلب که وابستگی به خارج مهمترین بخش آسیب‌پذیری اقتصاد ایران است، خاطرنشان کرد: اقتصاد ما با وجود تحریم‌ها وابستگی زیادی به خارج دارد و اقتصاد مقاومتی در جهت بیمه کردن ما در برابر این وابستگی مطرح شده است.
وی اضافه کرد: اقتصاد ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مدام در تحریم بوده است که سال 90 این وضعیت تشدید شد، بنابراین ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که از این آسیب‌پذیری‌ها مصون بمانیم و با مرور سیاست‌های گذشته نقاط ضعف خود را برطرف کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به اینکه «چه راهکاری برای مقابله با تاثیرات قیمت نفت در بودجه 94 می‌توان اتخاذ کرد» گفت: وابستگی به نفت پاشنه آشیل اقتصاد کشور است و سرمایه‌گذاری بر روی درآمدهای نفتی با توجه به پایدار نبودن آنها یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود.
دانش‌جعفری افزود: زمانی در سال 77 قیمت نفت ایران 8 دلار شد، در شرایطی که در سال‌های بعد این قیمت به 100 دلار رسید، بنابراین اتکای 65 درصدی فعلی به درآمدهای نفتی با وجود این همه نوسان توجیهی ندارد.
وی صنایع تبدیلی نفت و درآمدهای غیرنفتی مانند مالیات را از لوازم رونق اقتصادی و رهایی از وابستگی به درآمد نفت خام برشمرد.