kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۳۰۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸

کوتاه اقتصادی


*دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه تولید اسکناس از سال 1363 در داخل کشور با اسکناس 200 ریالی آغاز شد گفت: تولید و انتشار اسکناس، ایران‌چک و بسیاری از اوراق بهادار بر اساس قانون، بر عهده بانک مرکزی است. سیدمحمود احمدی در همایش ستاد پیشگیری جعل اسناد و مدارک گفت: تولید و انتشار اسکناس، ایران‌چک و بسیاری از اوراق بهادار بر اساس قانون، بر عهده بانک مرکزی است که البته با همکاری دیگر حوزه‌های حاکمیتی به آن می‌پردازد. دبیر کل بانک مرکزی همچنین گفت: اهمیت این سند بهادار و امنیتی به حدی است که تولید آن در داخل کشور از دغدغه‌های اصلی بانک مرکزی بوده و با ایجاد امکانات و تجهیزات مورد نیاز، روند تولید اسکناس از سال 1363 در داخل کشور با اسکناس 200 ریالی آغاز شد و به تدریج با انتقال تکنولوژی و علم این کار، اینک تولید تمام انواع اسکناس و ایران‌چک توسط بانک مرکزی انجام می‌گیرد.
* مدیرعامل کشتیرانی دریای‌خزر از الحاق یک فروند کشتی کانتینربر به ناوگان این شرکت خبر داد. علی‌اکبر غنجی در گفتگو با مانا ضمن بیان این خبر گفت: با الحاق کشتی کانتینربر 2230تنی به ناوگان کشتیرانی دریای‌خزر، تعداد کشتی‌های ناوگان کشتیرانی دریای‌خزر به 23 فروند افزایش یافت. وی ادامه داد: این کشتی در بندر انزلی رسما تحویل کشتیرانی دریای‌خزر شد. مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با بیان اینکه کشتی مذکور قابلیت بارگیری و حمل 80 دستگاه کانتینر و انواع محمولات عمومی و فله را دارد افزود: با الحاق کشتی جدید به ناوگان این شرکت ظرفیت حمل به حدود 96 هزار تن افزایش یافت.وی گفت: این کشتی به منظور پوشش کامل خطوط منظم حمل محمولات صادراتی از بنادر شمالی کشور به بنادر خارجی حوزه دریای خزر در سرویس بازرگانی قرار خواهد گرفت.
* گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی کشور، شرایط ترخیص محموله‌های روغن نباتی وارداتی توسط بخش خصوصی را اعلام کرد. در نامه گمرک آمده است: در اجرای مفاد نامه دبیرخانه هدفمندسازی یارانه‌ها خواهشمند است دستور فرمائید با رعایت کامل مقررات در خصوص محموله‌های روغن نباتی وارداتی توسط بخش خصوصی دقت و کنترل لازم جهت سپردن تعهد محضری تحویل کالا توسط واردکننده به انجمن صنفی روغن نباتی در زمان ثبت سفارش صورت پذیرفته و چنانچه محموله‌های ترخیص نشده از تاریخ نامه مذکور موجود می‌باشد که نسبت به سپردن تعهد در زمان ثبت سفارش اقدام نگردیده، انجام تشریفات ترخیص این محموله‌ها را نیز منوط به ارائه تعهد تحویل کالا فرمایند.
* رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: هفته گذشته به دلیل ورود به ایام محرم میزان تقاضا و داد و ستد طلا در بازار داخلی کاهش چشم‌گیری داشت و به نظر می‌رسد این روند هفته جاری هم ادامه داشته باشد. محمد کشتی آرای اظهار کرد: با توجه به اینکه از اوایل هفته گذشته محرم آغاز شد قیمت طلا و سکه در بازار داخلی نیز کاهش یافت و نوسانات کمی هم که شاهد بودیم به دلیل نوسان قیمت ارز بود. وی افزود: هفته گذشته نوسان یا تغییری در شاخص‌های اقتصادی نداشتیم و بازار جهانی طلا هفته بی‌نوسانی را پشت‌سر گذاشت.
* معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران چوب اضافی برای صادرات ندارد گفت: ما سالیانه نیازمند واردات بیش از یک میلیون متر مکعب چوب هستیمخداکرم جلالی با اشاره به سخنان اخیر وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر کاهش تعرفه واردات چوب اظهار داشت: ما با واردات چوب کاملا موافق هستیم. رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه این سازمان به طور کلی با صادرات چوب مخالف است افزود: بخش کمی از نیاز ما به چوب از جنگل‌ها بخشی از راه واردات و میزان عمده آن از زراعت چوب تامین می‌شود بنابراین ما چوب اضافه‌ای برای صادرات نداریم.